مقالات گیمینگ تولز
فروشگاه

۱۰ نکته برای امنیت بیشتر در ورزش های آبی

وقتی که شما در فعالیت های قایقرانی و ورزش های آبی مانند ماهیگیری، شنا، اسکی روی آب، جت اسکی یا غواصی شرکت می کنید، موضوع ایمنی ورزش های آبی پیش می آید. با این حال، به دلیل اینکه ورزش های آبی و غواصی بسیار جذاب، سرگرم کننده و لذت بخش است، اغلب مردم خطرات احتمالی در اثر بی احتیاطی را در نظر نمی گیرند و در نتیجه، اقدامات ایمنی پایه و ضروری برای هر کدام از ورزش های آبی را رعایت نمی کنند. هر کسی که در ورزش های آبی به نوعی شرکت می کند، باید قوانین اساسی ایمنی آن را بداند. متن زیر را در مجله الی گشت دنبال کنید تا از ایمنی و امنیت ورزش های آبی برای خود و دیگران در حین انجام آن ها اطمینان پیدا کنید.

ایمنی در ورزش های آبی

۱- شنا بلد بودن

اگر می خواهید کاملاً از ورزش های آبی لذت ببرید، باید یاد بگیرید که چگونه شنا کنید. اگر شما یک شناگر خوب نیستید، درس های شنا برای یادگیری مهارت های پایه شنا لازم و ضروری بوده و بهتر است که در این کلاس ها شرکت کنید. یادگیری شنا مخصوصاً برای کودکان بسیار مهم است. کودکان بسیار زودتر از بزرگسالان شنا را آموخته و یاد می گیرند. کودکانی که در سن پایین شنا کردن را می آموزند کمتر از دیگر کودکان از آب می ترسند و در نتیجه بهتر در فعالیت های تفریحی آبی شرکت می کنند.

به همان نسبت این موضوع برای بزرگسالان نیز صدق می کند. به هر حال چه به قایقرانی بروید، چه سوار بر قایق موزی شوید و چه لباس غرق نجات تنتان باشد، دانستن شنا به شما احساس امنیت بیشتری می دهد. باز اگر تا کنون فرصت یادگیری شنا نداشتید، بسیاری از ورزش های آبی نیاز به یاد داشتن شنا ندارند. بلکه باید تنها از آب نترسید.

شنا بلد بودن- ایمنی ورزش های آبی

۲- از آب نترسیدن

معمولا بچه ها کمتر از در آب بودن می ترسند. کودکان نگرانی کمتری نسبت به ایمنی ورزش های آبی دارند. تمام کودکانی که در فعالیت های و ورزش های آبی شرکت می کنند از بودن در آب هیجان زده می شوند و باید مراقب آن ها بود. کودکان بیشتر در معرض خط غرق شدن قرار دارند. بنابراین نباید آن ها را تنها در آب یا نزدیکی آب رها کرد. حتما یک فرد را باید برای مراقبت از کودکان به صورت تمام وقت بگذارید تا ایمنی ورزش های آبی شما و فرزندانتان فراهم شود.

ایمنی ورزش های آبی - نترسیدن از آّب

۳- پوشیدن جلیقه نجات

برای بیشتر شدن ایمنی ورزش های آبی حتما جلیقه نجات بپوشید. حتی اگر شما یک شناگر ماهر بودید. یادتان باشد اگر زمانی در آب افتادید یا در آب ناپدید شدید، یک جلیقه نجات نارنجی رنگ به شما کمک می کند تا بر روی آب شناور بمانید تا کمک برسد. حتی در یک قایق، قایقرانان و ملوانان نیز باید جلیقه نجات به تن کنند. آخرین آمارها در سال های اخیر نشان می دهد که بیش از نیمی از مرگ و میر در دریا مربوط به قایقرانانی است که به دلیل نپوشیدن جلیقه نجات غرق شده اند. چه اگر این جلیقه را بر تن داشتند اکنون زنده بودند. در هنگام پوشیدن و بستن جلیقه نجات اطمینان حاصل کنید که جلیقه به درستی بسته شده و گارد ساحلی نحوه پوشیدن آن را تایید کرده باشد.

ایمنی ورزش های آبی -پوشیدن جلیقه نجات

۴- هیچ وقت تنهایی به شنا یا غواصی نروید

از نکات مهم ایمنی در ورزش های آبی تنها نبودن است. حتی اگر از لحظات تنهایی خود لذت می برید، باز هم می گوییم که تنهایی به شنا و غواصی نروید. مطمئن باشید که حتما یک نفر شما را زمانی که در آب هستید، زیر نظر داشته باشد. اصلاً مهم نیست که به شنا یا قایقرانی یا ماهیگیری رفته باشید؛ هیچ وقت به تنهایی بر روی جان خود ریسک نکنید.

ایمنی ورزش های آبی - قایقرانی یا ماهیگیری

۵- حمل کردن لوازم ایمنی اضافه

هنگام قایقرانی، وسایل و تجهیزات ایمنی اضافی حمل کنید. این لوازم می تواند شامل جلیقه های نجات اضافی، تلفن همراه، کیف کمک های اولیه، تجهیزات دستی و لوازم مورد نیاز مانند چاقو، بطری های آب و حوله باشد. برای بیشتر بودن ایمنی ورزش های آبی اطمینان حاصل کنید که شما و مسافران خود از به همراه داشتن این لوازم آگاهی کامل دارید و می دانید که چگونه از آن ها به درستی استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که لوازم و تجهیزات در دسترس باشند، اما با رعایت کردن نکات ایمنی انبار شده باشند.

ایمنی ورزش های آبی -لوازم ایمنی اضافه

۶- به همراهانتان بگویید کجا می روید.

لازم نیست که برنامه دقیق حرکت شناور خود را برای هر کسی ارسال کنید، اما هنوز باید اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید و آن را به کسی که در ساحل است، بدهید. در صورت برنگشتن شما طبق برنامه اعلام شده، این اطلاعات می توانند نقطه شروعی برای پیدا کردن شما و رسیدن کمک باشد. بسیاری از برنامه ها ممکن است اشتباه پیش بروند، مخصوصاً زمانی که شما در میان آب ها هستید. از مشکلات فیزیکی گرفته تا مسائل مکانیکی ممکن است رخ دهد. بنابراین برای ایمنی ورزش های آبی که در حال انجام آن هستید، از قبل پیش بینی های لازم را انجام دهید و برای اتقاقات احتمالی آمادگی لازم را داشته باشید.

ایمنی ورزش های آبی - گارد ساحلی

۷- هوا و هواشناسی را چک کنید.

شما همیشه باید از وضعیت آب و هوای امروز و روزهای آینده خبر داشته باشید. مخصوصاً زمانی که برای بر روی آب رفتن و ورزش های آبی برنامه ریزی می کنید. این وضعیت شامل چک کردن شرایط دریا نیز می باشد. اگر هواشناسی برای دریا، آب و هوای بارانی یا طوفانی پیش بینی کرده است؛ از انجام ورزش های تفریحی آبی اجتناب کنید. اگر در آب و هوای بد دریا گرفتار آمدید، سریع همه را وارد کشتی و قایق کرده و به ساحل بازگردید.

ایمنی ورزش های آبی - هواشناسی

۸- در زمان قایقرانی قوانین آن را رعایت کنید.

قایقرانی بر روی دریاچه، رودخانه و یا دریا قوانین خاص خود را داراست که برای هر کدام باید شرایط مخصوص به آن ها را بدانید. اگر در آب های قابل کشتی رانی هستید، فاصله خود را با کشتی ها و قایق های دیگر حفظ کنید. همچنین در ساحل افرادی هستند که به آن ها نقطه یاب می گویند.اگر به اسکی در آب می پردازید، یا تویوب های بادی دارید و مردم را با آن ها در دریا می کشانید، حتما از علائم اشاره ای دست و صورتی که قایقرانان و اسکی سواران در شرایط مختلف استفاده می کنند آگاهی داشته باشید. حتی بلند ترین داد و فریاد ها را در دریا ممکن است نشنوید.

انواع ورزش های آبی

۹- هوشیار بودن در آب

زمانی که می خواهید به ورزش های آبی بپردازید، این نکته بسیار مهم است که از هوشیاری کامل  برخوردار باشید. قایقرانی و تفریحات آبی جزو رشته هایی است که نیاز به تمرکز و هوشیاری دارند. همچنین شما مسئول کسانی هستید که با شما همراه هستند. بنابراین ممکن است در بعضی شرایط نیاز به عکس العمل سریع شما باشد، مخصوصاً زمانی که در موقعیت های خطر قرار می گیرید. بیشتر اتفاقات در دریا به دلیل ناهشیاری افراد رخ می دهد. بنابراین برای بیشتر بودن ایمنی ورزش های آبی که در آن شرکت می کنید، آرام، ایمن و هوشیار باشید!

انواع ورزش های آبی - جت اسکی

۱۰ – مراقبت در برابر آفتاب سوختگی

در طول بهار و تابستان، شما زمانی که در قایق و یا در حال آب بازی هستید، در معرض اشعه های مضر خورشید قرار می گیرید. برای محافظت از پوست خود و حفظ رطوبت آن، مطمئن باشید که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. کرم ضد آفتاب را بعد از اینکه از آب بیرون آمدید، همانطور که توصیه می شود، دوباره استفاده کنید. از نکات ایمنی ورزش های آبی در طول تعطیلات حفظ سلامتی خود در زمان های تفریح می باشد تا لذت شما دو چندان شود. همچنین پوشیدن عینک آفتابی برای محافظت از چشم های خود و پوشیدن کلاه های آفتابی برای پوشاندن سر و سایه انداختن بر روی صورت می تواند بسیار مفید باشد. پوشیدن لباس های بلند که پوشاننده بدن باشد نیز می تواند در سلامتی شما و جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک کند.

فواید سلامت ورزش در آب

هر نوع ورزشی برای سلامت بدن انسان خوب است، و ورزش هایی که با آب سر و کار دارند، در زمره تمرینات کم فشار قرار می گیرند، که می تواند از بسیاری جهات برای انسان مفید باشد.

فواید سلامت ورزش در آب 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ان‌سی‌بی‌آی"، هنگامی که در آب هستید، بدن حدود 90 درصد سبک‌تر احساس می شود. این به معنای آن است که هنگام ورزش در آب، بدن اثری مشابه با ورزش در خشکی را تجربه نمی کند.

همچنین، ورزش در آب شما را از روتین های یکنواخت در باشگاه دور می کند. با انجام ورزش های آبی، شما می توانید طی مدت زمان انجام تمرینات ورزشی شادابی خود را حفظ کنید، در شرایطی که یک روتین تمرینات ورزشی در خشکی می تواند به طور معمول با خستگی و افت سطوح انرژی همراه باشد. افزون بر این، ورزش در آب سرگرم کننده و لذت بخش است.

ورزش در آب برای تمام گروه های سنی - از کودکان تا افراد سالمند - مفید است. حتی افرادی که با آسیب دیدگی های عضلانی، تاندون یا استخوان مواجه شده اند و همچنین افراد دارای اضافه وزن و زنان باردار می توانند ورزش در آب را امتحان کنند.

همچنین، این نوع از ورزش معمولا به تجهیزات اضافه خاصی نیاز ندارد. تنها کافی است تا در استخر شنا کرده و آماده جلسه تمرینی خود شوید.

ورزش کردن در آب یک نوع فعالیت درمانی است که هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی برای انسان مفید است. در ادامه با برخی از فواید ورزش در آب بیشتر آشنا می شویم.

کمک به کاهش وزن

ورزش های آبی می توانند به کاهش وزن سریع کمک کنند. در ورزش های آبی، تمرینات قدرتی و هوازی با مقاومت آب ترکیب می شوند. این به معنای آن است که کل بدن به فعالیت وادار می شود.

با توجه به شدت تمرینات و وزن شما، زمانی که روزانه برای حدود 30 تا 60 دقیقه ورزش آبی انجام می دهید، شما می توانید 300 تا 500 کالری در روز بسوزانید.

مطالعه ای که در سال 2010 در نشریه Journal of Obesity منتشر شد، نشان داد که دویدن در آب می تواند به کاهش چربی بدن و اندازه دور کمر و همچنین بهبود تناسب هوازی و کیفیت زندگی کمک کند.

مطالعه ای دیگر که در سال 2014 در نشریه Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد نیز نشان داد که ورزش آبی منظم می تواند به کاهش درصد چربی بدن کمک کند.

بهبود سلامت مفاصل

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، ورزش های آبی در دسته ورزش های کم فشار قرار دارند، که به بهبود سلامت مفاصل کمک می کنند. هنگام انجام یک ورزش آبی، شناوری در آب موجب می شود تا فشار زیادی روی مفاصل وارد نشود. همچنین، این شرایط اثرات منفی مانند درد و خستگی را به حداقل می رساند.

این برای افرای که از برخی بیماری های مرتبط با مفاصل، مانند آرتریت، رنج می برند یا افرادی که دوره توانبخشی جسمانی را پشت سر می گذارند، بسیار مفید است.

بهبود انعطاف پذیری و تحرک

طی انجام ورزش هایی که در خشکی انجام می شوند حرکات بدن به واسطه اثرات نیروی گرانش زمین و نگرانی از زمین خوردن محدود می شوند. اما هنگام ورزش در آب، قرار گرفتن بدن در برابر مقاومت آب به انعطاف پذیری بیشتر و افزایش دامنه حرکت مفاصل کمک می کند.

ورزش های آبی برای بهبود انعطاف پذیری پشت و قسمت پایین بدن مفید هستند. انعطاف پذیری عنصری مهم برای تناسب اندام محسوب می شود، زیرا انعطاف پذیری کم می تواند دامنه حرکت و تحرک را محدود کرده، تعادل و هماهنگی را کاهش دهد.

آب گرم بهترین گزینه برای افزایش انعطاف پذیری است، زیرا به انعطاف بیشتر عضلات کمک می کند. از این رو، برای افزایش انعطاف پذیری و تحرک انتخاب استخرهای آب گرم بهترین گزینه است.

کاهش فشار خون

هنگامی که در آب ورزش می کنید، مقاومت آب به گردش کارآمدتر خون در سراسر بدن کمک می کند. این شرایط فشار خون را کاهش می دهد و در بلند مدت، نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را نیز کاهش می دهد.

به طور همزمان، ورزش های آبی روشی خوب برای تقویت استقامت قلبی هستند.

مطالعه ای که در سال 2017 در نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که همانند ورزش در خشکی، ورزش آبی نیز اثر مثبتی در زمینه کاهش فشار خون دارد.

افزایش قدرت عضلانی

به دلیل این که آب به طور مداوم در جریان است و تغییر جهت می دهد، در مقایسه با هوا مقاومت بیشتری ایجاد می کند. بر همین اساس است که یک مایل شنا کردن در آب به زمان بیشتری نسبت به یک مایل پیاده روی در خشکی نیاز دارد.

هنگامی که در آب ورزش می کنید، عضلات شما به صورت جدی درگیر فعالیت می شوند. همان گونه که برای غلبه بر مقاومت آب تلاش می کنید، عضلات رشد کرده و قوی‌تر می شوند. این شرایط به بهبود انعطاف پذیری و چالاکی عضلانی نیز کمک می کند.

کاهش استرس

هر نوع ورزش آبی می تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. فعالیت در آب می تواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت هایی باشد که به کاهش استرس کمک می کند. قرار گرفتن در آب برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است. در حقیقت، از صدای آب برای مدیتیشن نیز استفاده می شود.

تمرینات ورزشی آبی مغز را برای ترشح هورمون های احساس خوب که به نام اندورفین شناخته می شوند، تحریک می کند، که این شرایط استرس را کاهش داده و موجب شکل گیری احساسی خوب در شما می شود.

همچنین، انجام ورزش در آب جریان اکسیژن به عضلات را بهبود بخشیده و تنفس را تنظیم می کند.

عدم نیاز به تجهیزات اضافی

تمرینات ورزشی در آب می توانند بدون استفاده از هیچ گونه وسیله یا تجهیزات جانبی انجام شوند. مقاومت آب می تواند به عنوان وزنه یا عامل مقاومت درونی برای انجام تمرینات هوازی و قدرتی عمل کند.

مقاومت آب موجب می شود تا عضلات سخت‌تر کار کنند. این شرایط تسهیل چربی سوزی، کمک به کاهش وزن، و بهبود انعطاف پذیری را در پی دارد.

ورزش های آبی، زمانی که بدون وزنه انجام می شوند، می توانند به طور خاص برای افرادی که از دردهای مفصلی، یا برخی آسیب دیدگی ها که امکان کار با وزنه را به آنها نمی دهد، رنج می برند، مفید باشد.

با این وجود، اگر از نظر کار با وزنه محدودیت ندارید، می توانید برای کسب بهترین نتیجه هنگام انجام ورزش های آبی از آنها استفاده کنید. کار با وزنه برای جلوگیری از کاهش تراکم توده استخوانی و پوکی استخوان بسیار مهم است.  

مطالب آموزشی مرتبط:

نکات مهم در خرید عینک شنا

نکات مهم در خرید عینک شنا

یکی از رایج ترین پرسش ها و دغدغه های اغلب شناگران، انتخاب بهترین گزینه برای خرید عینک شنا می باشد. تقریباً اغلب شناگران در طول دوران ورزشی خود، چه به صورت حرفه ای و چه به صورت تفریحی، با انتخاب های نادرستی در خرید عینک شنا ....

نکات مهم در خرید عینک شنا

راهنمای خرید عینک شنا

راهنمای خرید عینک شنا

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین لوازم مناسب برای شنا کردن عینک شنا میباشد و داشتن عینک شنای مناسب چه برای افراد حرفه ای و چه برای شناگران آماتور میتواند کمک خوبی برای حفظ سلامتی چشم ها و شنا کردن صحیح باشد.....

راهنمای خرید عینک شنا

کامل ترین راهنمای خرید و انتخاب انواع عینک های شنا

انواع قایق بادی

راهنمای خرید قایق بادی

بهترین مارک قایق بادی

   محصولات مشابه