مقالات گیمینگ تولز

فروشگاه

همه چیز درباره چراغ دوچرخه

اگر تجربه رانندگي در شب را داشته باشيد به راحتي درک کرده ايد که عدم وجود نور کافي و يا استفاده از چراغ هاي ضعيف و کم نور بر روي ديد شما و تشخيص موانع تاثير به سزايي دارد و به دنبال آن شما قادر نيستيد با سرعت مطلوب رانندگي کنيد.
در دوچرخه سواري نيز شرايط مشابهي وجود دارد. نکته مهمتر در دوچرخه سواري شبانه اين است که رانندگان ساير وسايل نقليه قادر به تشخيص به موقع شما در مسير باشند تا بتوانند فضاي لازم جهت حرکت را در اختيارشما قرار دهند.
شايد جالب باشد بدانيد که استفاده از يک مجموعه چراغ مناسب شامل حداقل يک چراغ جلو (سفيد رنگ) و يک چراغ عقب (قرمز رنگ) در بسياري از کشورهاي اروپايي يک الزام قانوني براي دوچرخه سواري در شب محسوب مي شود.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

چراغ های دوچرخه به قسمت جلو و عقب دوچرخه متصل می شوند. هدف اصلی از تهیه این چراغ ها بهبود دید در جاده و مهم تر از آن مشاهده بهتر سایر رانندگان نسبت به موقعیت دوچرخه سواران در تاریکی شب است. دوچرخه سواری در شب به طور قابل توجهی خطرناک تر از طول روز است.

برخی از دوچرخه سواران به شبرنگ های چسبانده شده بر روی دوچرخه خود و یا پوشیدن کاورهای رنگی بسنده می کنند که اصلا این موارد کافی نیست . اگر یک دوچرخه سوار حرفه ای یا نیم حرفه ای کوهستان یا جاده هستید حتما برای دوچرخه خود یک روشنایی مناسب و قابل اعتماد تهیه کنید.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

تاریخچه

اولین چراغ های دوچرخه در سال 1876 (143 سال) پیش با نفت کار می کردند و برای دوچرخه های معمولی طراحی شد. ابتدا سال 1888 چراغ قوه های دوچرخه برقی اختراع شدند اما تا 10 سال بعد از آن هم به یک محصول جدی و کاربردی تبدیل نشدند.

آن ها از یک لامپ رشته ای با باتری لید اسید طراحی شده بودند و با دینامی که در مرکز چرخ قرار می گرفت شارژ شده و روشن می شدند.اما امروزه فن آوری این چراغ ها کاملا تغییر کرده و آن ها بسیار روشن تر ، وزن کمتر و حرفه ای تر شده اند و دیگر از قطعه ای به نام دینام استفاده نمی کنند.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

انواع چراغ دوچرخه

امروزه چراغ های دوچرخه در مدل و کیفیت های مختلف طراحی و تولید می شوند.هنگام خرید این چراغ ها ابتدا از خودتان بپرسید هدفتان از تهیه آن ها چیست؟ می خواهید ببینید یا دیده شوید.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

چراغ های قدرتمند با نور زیاد معمولا شارژی هستند و قیمت بالاتری نسبت به مدل های پایین تر خود دارند. در واقع می توان گفت یک قاعده کلی وجود دارد که هر چه میزان لومن یا همان قدرت روشنایی یک چراغ بالا رود در نتیجه خروجی نور و قیمت هم بیشتر خواهد شد.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

یکی از نکاتی که در خرید چراغ قوه های دوچرخه باید به آن توجه داشت مدل و میزان مصرف باتری است. در مدل های قدرتمند هزینه اولیه بیشتری می کنید اما به دلیل استفاده از باتری های شارژی لیتیوم یون با چرخه شارژ حداقلی 500 بار ، هزینه مصرف باتری شما پایین می آید و به محیط زیست هم آسیب کمتری وارد می شود.

پس اگر دوچرخه سوار حرفه ای هستید چراغ های حرفه ای با باتری شارژی تهیه کنید. اما اگر دوچرخه سوار حرفه ای نیستید و مصرف بالایی ندارید از چراغ هایی با قیمت مناسب تر همراه با باتری های نیم قلمی یا قلمی استفاده کنید که معمولا این مدل چراغ ها از چند LED طراحی شده اند و مصرف پایینی دارند.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

به طور کلی و همانند دیگر وسایل نقلیه در قسمت جلو و فرمان دوچرخه از چراغ های رنگ سفید و در قسمت پشت صندلی چراغ های رنگ قرمز نصب می شوند. اکثر چراغ های دوچرخه دارای حالت های روشنایی مختلف هستند و این امکان را به کاربر می دهند تا بر اساس میزان شارژ باتری خود حالات روشنایی را تنظیم نمایند. البته چراغ های خطر معمولا یک یا دو حالت روشنایی بیشتر ندارند. 

جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته قوانین سخت گیرانه ای برای دوچرخه سواران وضع کرده اند برای مثال در بعضی از کشورهای اروپایی مثل آلمان یا هلند چراغ چشمک زن قرمز بر روی دوچرخه ممنوع است و یا در فرانسه تمام دوچرخه های بیش از 11 کیلوگرم باید دارای سیستم روشنایی مناسب باشند.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )
 

برخی از افراد هم چراغ قوه های پلیسی خود را بر روی کلاه دوچرخه سواری خود قرار داده و به عنوان یک روشنایی بر روی دوچرخه خود استفاده می کنند.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

به طور کلي چراغ ها به دو دسته تقسيم مي شوند که در ادامه به معرفي آن ها مي پردازيم.

چراغ هاي جلو:

وظيفه اصلي اين گروه از چراغ ها روشن کردن مسير پيش روي شماست و با توجه به اينکه محدود وسيعي از مسير را روشن مي کنند، به باتري قوي تري نياز دارند، بنابراين قيمت آن ها نسبت به چراغ هاي عقب (که چراغ هشدار محسوب شده و امکان ديده شدن شما، توسط ساير رانندگان را فراهم مي کنند) بيشتراست.
ساده ترين چراغ هاي جلو از يک لامپ، قاب محافظ لامپ، پايه اي جهت اتصال به فرمان يا کلاه و يک باتري که مي تواند به صورت جدا به تنه يا فرمان متصل شده و يا در قاب محافظ لامپ، جاسازي شده باشد، تشکيل شده اند.

چراغ جلوي دوچرخه

در مدل هاي بعدي، از LED و يک باتري معمولي مانند A-A استفاده شده است. اين چراغ ها مجموعه اي کوچک هستند که براي نصب راحت و بي دردسر بر روي فرمان و يا دسته دوچرخه طراحي شده اند. اما در مدل هاي پيشرفته، به طور کلي از دو نوع اصلي لامپ هاي LED و HID و دو نوع باتري Ni-MH (نيکل متال هيدريد) و Li-ion (يون ليتيوم- همان باتري هايي که در گوشي هاي تلفن همراه به کار رفته) استفاده شده است.
با وجود اينکه ترکيبي از لامپ و باتري HID-NiNH يک ترکيب بسيار کارآمد است، اما نسل جديدي از چراغ هاي LED با تکنولوژي بهتر وارد رقابت با آن ها شده اند. تکنولوژي بهتر به اين معناست که چراغ هاي LED با همان تعداد و در مدت زمان مشابه با دوام ترند و از قدرت روشنايي بيشتري برخودار بوده، در شرايط آب و هوايي مرطوب و سرد، عملکرد مطلوبي دارند و در صورت آسيب به راحتي قابل تعويض مي باشند. به همين خاطر، بيشتر دوچرخه سواران استفاده از مجموعه چراغ هاي LED/Li-ion را به جهت تعادل مطلوب آن ها در عملکرد، مقاومت و سهولت شارژ شدن ترجيح مي دهند.

علاوه بر نوع لامپ و باتري به کار رفته در چراغ، موارد ديگري نيز وجود دارند که در انتخاب نهايي محصول تاثير به سزايي دارند. از جمله مي توان به سيستم سخت افزاري چراغ اشاره کرد. اتصالات داخلي چراغ بايد به قدر کافي محکم باشند تا در برابر ضربه هاي ناشي از حرکت دوچرخه، مقاومت لازم را از خود نشان دهند. اتصالات کابل ها بايد به گونه اي باشند که در تکان هاي شديد شل نشوند، محافظ لامپ و باتري بايد مقاوم در برابر آب بوده و همچنين يک چراغ مناسب بايد از پايه مطمئني جهت اتصال چراغ به ميله فرمان برخوردار باشد.

چراغ هاي LED/Li-ion

پايه چراغ بايد به گونه اي طراحي شود که براي باز و بسته کردن آن به ابزار خاصي نياز نباشد. بنابراين سادگي طراحي، مخصوصا در چراغ هايي که باتري براي شارژ مجدد بايد به طور کامل خارج شود، يکي ديگر از معيارهاي مهم است. نه تنها قدرت روشنايي چراغ، بلکه الگوي تابش پرتو و رنگ آن نيز مهم است. الگوي تابش پرتو ميتواند به صورت گسترده باشد، به اين معنا که عرض بيشتر و طول کمتري از مسير را روشن کند و يا به صورت متمرکز باشد، يعني طول بيشتري از مسير را در راستاي خود روشن کند. بسياري از دوچرخه سواران ترکيبي از دو الگوي بالا را ترجيح مي دهند. براي مثال يک دوچرخه سوار ممکن است از سيستم روشنايي اي متشکل از يک چراغ با پرتوي گسترده و چند چراغ با پرتوي متمرکز که به صورت جداگانه بر روي کلاه، فرمان و... نصب شده، استفاده کند. تا به وسيله پرتوي نور گسترده کليات مسير را ببيند و براي بررسي جزييات از پرتوهاي متمرکز استفاده کند.

الگوي تابش پرتو

همان طور که در بالا ذکر شد، ترکيب چراغ هاي نصب شده بر روي فرمان و کلاه بسيار محبوب است اما بايد اين نکته را به ياد داشته باشيد که چراغ هاي نصب شده بر روي فرمان، ثابت هستند و در موارد خاصي مانند دوچرخه سواري در جاده هايي با پيچ زياد يا در سراشيبي هاي تند، که به طور ناخودآگاه قبل از حرکت فرمان، دوچرخه سوار سر خود را جهت بهتر ديدن جزييات مسير و موانع آن، تکان مي دهد، اين چراغ هاي ثابت کاربرد چنداني ندارند و استفاده از يک چراغ بر روي کلاه، به دوچرخه سوار کمک مي کند تا با حرکت سر خود، مسير مورد نظر را بررسي کند. بنابراين در اين شرايط، اهميت نصب يک چراغ مطمئن بر روي کلاه، به مراتب بيشتر از چراغ ثابت بر روي فرمان است.
يکي از موارد قابل توجه در خريد چراغ براي نصب بر روي کلاه، وزن آن است. چراغ هاي کوچکتر و سبکتر به مراتب بهتر از چراغ هاي بزرگ و سنگين هستند زيرا با اعمال وزن کمتر به کلاه و گردن، دوچرخه سوار را خسته نمي کنند.

چراغ هاي متحرک بر روي کلاه

بسياري از دوچرخه سواران حالت هاي مختلفي از چراغ ها را براي دسترسي به يک ترکيب ايده آل امتحان کرده اند. در نهايت اگرچه قدرت روشنايي چراغ ها از مهمترين معيارهاي انتخاب است، اما نبايد از تاثير رنگ آن غافل شد. ترکيب دو رنگ "سفيد" و "آبي سرد" از بهترين ترکيب هاي موجود و سازگار با چشم است. اما همين ترکيب اگر بيش از حد استاندارد به کار گرفته شود، مي تواند باعث کاهش ديد موثر دوچرخه سوار شود. حتما براي شما هم پيش آمده که به جسمي فلزي که زير نور مستقيم خورشيد قرار دارد، بيشتر از چند ثانيه نگاه نکره ايد. بازتاب پرتوي تابشي از اين طيف رنگي نور، در صورتي که خيلي زياد باشد، بازتابي خيره کننده خواهد بود و اصطلاحا چشم را ميزند، درست مانند بازتاب نور خورشيد از سطوح فلزي. رنگ هاي گرمتر مانند قرمز و زرد در مقايسه با رنگ هاي سرد، کمتر با اين مشکل مواجه هستند و جزييات بيشتري را نشان مي دهند اما قدرت و طول موثر کمتري دارند به اين معنا که فاصله طولي و عرضي کمتري را روشن مي کنند.

چراغ هاي عقب (هشدار):

همان طور که قبلا ذکر شد، چراغ هاي عقب صرفا براي «ديده شدن» شما در مسير مي باشد.

رنگي که معمولا در چراغ هاي عقب به کار مي رود، قرمز و در برخي موارد نارنجي است. زيرا به طور ناخود آگاه با ديدن اين رنگ ها، آدرنالين موجود در خون افزايش يافته و موجب هوشياري بيشتر انسان مي شود. بنابراين استفاده از اين رنگ ها جهت اعلام حضور دوچرخه سوار در جاده، کاري هوشمندانه است. در اکثر موارد استفاده از يک چراغ عقب، با عملکرد معمولي پاسخگوي نياز دوچرخه سواران خواهد بود.
چراغ هاي عقب غالبا به دو دسته چراغ هاي ثابت و چشمک زن تقسيم مي شوند. هر کدام از اين چراغ ها مزايا و معايبي دارند. براي مثال چراغ هاي چشمک زن توجه بيشتري جلب مي کنند در حالي که استفاده از چراغ ثابت به ساير رانندگان کمک مي کند تا فاصله با شما را، دقيق تر تخمين بزنند.

چراغ هاي عقب

انتخاب هر يک از اين چراغ ها کاملا به نظر و سليقه شما بستگي داشته و هيچ اصول خاصي براي اين کار وجود ندارد، حتي مي توانيد از ترکيب يک چراغ ثابت و يک چراغ چشمک زن نيز استفاده کنيد.
البته گونه اي از چراغ ها نيز وجود دارند که رنگ آن ها، با تغيير شارژ باتري، تغيير مي کند.

تاثير شارژ باتري روي چراغ

در نهايت مي توانيد از يک چراغ اضطراري نيز براي اطمينان خاطر استفاده کنيد. چراغ هاي اضطراري بسيار سبک بوده و از نواري چسبناک براي اتصال به فرمان بهره مي برند. هرچند قدرت و عملکرد آن ها قابل قياس با چراغ هاي ثابت نيست، اما در مواردي که به هر دليلي چراغ جلو دوچرخه شما آسيب ببيند، کارآمد خواهند بود و به شما کمک مي کنند تا به مقصد برسيد.

نتیجه گیری

دوچرخه سواری در شب هیجان و آرامش خاص خود را دارد. اما خطر بیشتری شما را تهدید می کند. باید اطمینان پیدا کنید دوچرخه شما دارای تجهیزات روشنایی مناسب باشد تا ایمنی شما حفظ شود.اگر به هر دلیلی حادثه یا تصادفی در شب رخ دهد شاید یکی از مقصران اصلی شما باشید زیرا هیچ سیستم روشنایی برای دوچرخه خود تهیه نکرده اید. پس یک سیستم روشنایی خوب تهیه کنید تا سفری بی خطر و لذت بخش داشته باشید.

چراغ دوچرخه ( راهنمای خرید )

  مطالب آموزشی مرتبط

  

بهترین چراغ های دوچرخه 2020 | چراغ های جلو و عقب برای دوچرخه سواری در جاده ها و رفت و آمد


بهترین چراغ های دوچرخه 2020 | چراغ های جلو و عقب برای دوچرخه سواری در جاده ها و رفت و آمد   

چراغ های جاده به دو دسته دیگر تقسیم می شوند: نورهایی که به اندازه کافی روشنایی تولید می کنند تا بتوانند آنچه را که در جاده است مشاهده کنید و مواردی که به گونهای طراحی شده اند تا اطمینان حاصل کنند که شما توسط سایر کاربران جاده دیده می شوید. ما روی چراغهای جلو متمرکز شده ایم که قدرتمندتر هستند و به شما این امکان را می دهیم که به طور کامل جولوی خودتان را ببینید ، در حالی که چراغ های عقب در درجه اول طراحی شده اند تا شما را برای سایر کاربران جاده قابل مشاهده کند. ادامه مطلب

بهترین چراغ های دوچرخه 2020 | چراغ های جلو و عقب برای دوچرخه سواری در جاده ها و رفت و آمد

 

   محصولات مشابه