مقالات گیمینگ تولز

فروشگاه

تعمیر دوچرخه و ابزار مورد نیاز

در آغاز دوچرخه سواری در کوهستان، شما به یک سری لوازم و تجهیزات دوچرخه سواری نیاز مندید تا در مواجهه با مشکلات و شرایط گوناگون از آن ها بهره گرفته و یا به سبب این تجهیزات، دوچرخه سواری خود را لذت بخش تر نمایید. تهیه این لوازم برای یک دوچرخه سوار اجتناب ناپذیر است و بدون داشتن آن ها دوچرخه سواری یعنی یک خطر بزرگ. در این مقاله درباره امکانات و تجهیزات مورد نیاز جانبی در دوچرخه سواری کوهستان صحبت خواهم نمود. جدای از این، در نوشتار “تجهیزات دوچرخه سوار” به بیان لوازمی پرداخته ایم که برای شخص دوچرخه و با کاربرد پوششی مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات مورد نیاز در دوچرخه سواری کوهستان
در شروع دوچرخه سواری کوهستان شما به یک سری لوازم و تجهیزات نیاز دارید تا در مواجهه با مشکلات و شرایط گوناگون از آنها بهره گرفته و یا دوچرخه سواری خود را لذت بخش تر نمایید این ها لوازم اساسی برای یک دوچرخه سوار هستند و بدون داشتن آنها دوچرخه سواری یعنی یک خطر بزرگ . پس در این قسمت درباره امکانات و تجهیزات موردنیاز جانبی در دوچرخه سواری کوهستان صحبت خواهم نمود.

تلمبه و لوازم پنچرگیری: 

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین وسایل موردنیاز در دوچرخه سواری کوهستان مخصوصا در برنامه هایی که به نقاط دوردست از شهر سفر می کنید تلمبه و لوازم پنچرگیری می باشد ؛ تلمبه باید سبک ، کوچک و قابل حمل بوده و هم چنین ویژگی باد زدن به هر دو نوع سر تیوپ های موتوری و سوزنی را داشته باشد . تلمبه های مخصوص دوچرخه قابلیت بسته شدن بر روی تنه دوچرخه و یا جای قمقمه را دارند که حسن آن راحتی دسترسی به تلمبه و عیب آن افتادن از روی دوچرخه در تکانهای شدید و یا خاک گرفتن و گلی شدن آن می باشد . از دیگر وسایل موردنیاز پنچرگیری تیوپ اضافی سالم و 3 عدد تایلیور می باشد که از تایلیور برای در آوردن لاستیک از داخل طوقه استفاده می شود ، شما باید علاوه بر وسایل فوق تعدادی وصله پنچرگیری آماده که در بازار موجود است و چسپ پنچرگیری و سمباده جهت زبر نمودن محل پنچری به همراه داشته باشید . 

 نکات:
1) برای کمتر درگیر شدن با پنچری می توانید از تیوپ های سنگی که مقاوم تر و البته سنگین تر از تیوپ های معمولی هستند استفاده کنید.
2) در برنامه های طولانی مدت دوچرخه سواری که در مناطق دوردست ، مرتفع و ناهموار کوهستانی  رکاب می زنید حداقل دو تیوپ اضافی با خود داشته باشید.
3) بهترین محل برای قرار دادن وسایل پنچرگیری خود کیف مخصوص زیر زین می باشد .  

آچار های چندکاره مخصوص دوچرخه: 

از ديگر تجهيزاتي كه شما را در مواجهه با نواقص احتمالي در دوچرخه سواري ياري مي نمايد آچار هاي چندكاره مخصوص دوچرخه است كه اين آچار شامل آچار آلن در شماره هاي موردنياز براي دوچرخه ، پيچ گوشتي دوسو و چهارسو ، آچار زنجير و ... مي باشد .
كيف زير زين: يك كيف زير زين خوب بايد محكم به زير زين بسته شود (نوع مرغوب آن از نوع كليپسي مي باشد) و در عين حال كه از سايز مناسبي برخوردار است جادار باشد. در كيف زير زين خود علاوه بر وسايل پنچرگيري كه ذكر شد بايد آچار چندكاره مخصوص دوچرخه، سيم ترمز، آچار فرانسه كوچك، روغن دان و ... داشته باشيد . لوازم و قطعات دوچرخه
نكات:
1) آچار هاي ديگري را كه موردنيازتان خواهد شد به همراه داشته باشيد.
2) بهترين روغن دان براي شما ظرف قطره چشم مي باشد.
3) از روغن هاي با شماره پايين كه به خود گرد وغبار نمي گيرند استفاده كنيد . 



قمقمه آب:
یکی از مواد موردنیاز بدن آب می باشد که برای انسان جنبه حیاتی دارد پس حتی اگر می خواهید 20 متر رکاب بزنید قمقمه آب را به همراه داشته باشید؛ یک قمقمه خوب باید سبک باشد، مقاوم باشد، از مواد درجه یک ساخته شده باشد، درپوش دار باشد، به حد کافی بزرگ باشد و ...
نکات:
1) در صورت نداشتن قمقمه آب دوجداره که توانایی حفظ درجه آب را برای ساعاتی دارند؛ می توانید از پارچه ای حوله ای به عنوان کاور برای قمقمه خود استفاده کرده و با خیس کردن کاور حوله ای ، دمای آب سرد درون قمقمه خود را برای مدتی حفظ نمایید . ارزش این کار را در گرمای طاقت فرسای ظهر یک روز تابستانی که در حال دوچرخه سواری هستید خواهید فهمید 
2) پس از هر برنامه قمقمه خود را شسته و در معرض هوا کاملا خشک نمایید .3) در برنامه های دوچرخه سواری طولانی مدت از دو قمقمه آب استفاده کنید . 

چراغ خطر و روشنایی:
ابتدا هرگونه دوچرخه سواری در شب را ممنوع اعلام می کنم اما در بعضی از برنامه ها و بعضی از شرایط مجبوریم که در شب دوچرخه سواری کنیم؛ پس برای این کار نیاز به چراغ خطر پشت و روشنایی جلو داریم. هم اکنون انواع گوناگونی از این نوع از چراغها در مدل های مختلف در بازار موجود می باشد. چراغ روشنایی مخصوص دوچرخه بر روی فرمان نصب می شود و حالت کشویی داشته و به عنوان چراغ قوه نیز در کمپهای شبانه  فابل استفاده است و از چراغ خطر نیز که اغلب LED  های قرمز رنگ داشته و چشمک زن می باشد در پشت دوچرخه استفاده می گردد. البته چراغ پیشانی های مخصوص کوهنوردی نیز این کارایی را برای شما دارند. 

کیف کمکهای اولیه: 
داشتن یک کیف کمکهای اولیه کامل در دوچرخه سواری شاید در شرایطی نجات بخش جان شما و یا همرکابان شما باشد؛ پس در تهیه این کیف وقت را هدر ندهید. یک کیف کمکهای اولیه کامل باید حاوی چسپ پانسمان، پد استریل، تنزیب، پنبه، پنس ،قیچی کوچک، مواد ضدعفونی کننده مانند بتادین یا ساولن، باند کشی، باند زخم بندی، قرص های موردنیاز ضروری مانند آسپیرین استامینوفن و ... ، پودر او ار اس، کرم ضد آفتاب، موچین (برای بیرون درآوردن خار)، چاقوی جیبی کوچک، سوت (برای اعلام خطر)، وسایل دوخت و دوز، کبریت ضد آب، فندک، الکل جامد، سنجاق قفلی، بندکفش اضافی، تیغ ریش تراشی (برای پاره کردن لباس)، سیگارت و ترقه (برای دور نمودن حیوانات وحشی) و... باشد.

تجهیزات و وسایل مسیریابی و ارتباطی:
تا سالهای اخیر بیشتر از نقشه وکروکی منطقه و قطب نما برای مسیریابی و تعیین جهت استفاده می شد با این که امروزه نیز استفاده از این وسایل متداول است اما با پیشرفت دانش بشری، دستگاه GPS یا موقعیت یاب جهانی جای خود را در میان کوهنوردان، دوچرخه سواران کوهستان و طبیعت گردان باز کرده است و به جای نقشه و کروکی از این وسیله بسیار سودمند استفاده می شود. GPS در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است که با توجه به اطلاعاتی که به آن داده ایم علاوه بر تعیین جهت و مسیر و هم چنین با توجه به مدل آن  می تواند درجه دمای محیط، ارتفاع، میزان رطوبت و... را در اختیار ما بگذارد. GPS های مخصوص دوچرخه سواری کوهستان نیزبه بازار عرضه شده اند که به فرمان بسته شده و کارکردهای مفید و مختلفی  دارند. از دیگر وسایل لازم برای سفرهای برون شهری و دوچرخه سواری در  طبیعت  می توان تلفن همراه یا موبایل را نام برد که در صورت ماهواره ای بودن تلفن همراه شما در هر نقطه از طبیعت امکان برقراری تماس خواهید داشت که از این نوع تلفن همراه در کشور ما به ندرت یافت می شود.  
                                                   
کیلومترشمار:
این وسیله را نیز باید در لیست وسایل ضروری در دوچرخه سواری کوهستان قرار داد چون اگر دوچرخه سواری کوهستان را به صورت حرفه ای دنبال می کنید پس باید از وضعیت تمرینی خود اطلاع داشته باشید و هم چنین پس از برنامه های دو چرخه سواری گزارش سفر خود را تهیه کنید و یا بتوانید در برنامه های طبیعت گردی با دوچرخه از روی گزارش، برنامه را اجرا کنید. کیلومتر شمارها در مدل های مختلفی وجود دارند که قیمت آنها از 5 الی 6 هزار تومان شروع شده  و حتی تا 300 هزار تومان نیز ادامه پیدا می کند کیلومترشمارها قابلیت نمایش مسافت طی شده، سرعت ماکزیمم، سرعت متوسط، ساعت، کرونومتر، کل زمان دوچرخه سواری، کالری مصرفی، و در مدل های پیشرفته تعداد ضربان قلب، تعداد دورپا، ارتفاع، دمای محیط، میزان رطوبت و ... را دارند.
 

علاوه بر وسایل فوق تجهیزاتی دیگر نیز موردنیاز برنامه های دوچرخه سواری هستند که در زیر به آنها اشاره شده است.

قفل دوچرخه:

اگر قصد طبیعت گردی با دوچرخه و سفرهای چند روزه با دوچرخه را دارید به این وسیله در هنگام شب و در کمپهای شبانه احتیاج خواهید داشت.
نکات:
1) برای قفل کردن و بستن دوچرخه ها به هم در هنگام خواب باید از قفل و البته از نوع کابلی که جمع شونده هستند و امکان بستن تعداد بیشتری دوچرخه را دارند استفاده کنید.
2) هیچ گاه به خلوت و بکر بودن منطقه اتراقی اعتماد نکنید .

کاور و روکش تنه:
برای جلوگیری از خراشیدگی تنه و آسیب دیدن آن مخصوصا در حمل دوچرخه با ماشین در برنامه های دوچرخه سواری استفاده از کاور تنه و پوششهای محافظتی الزامی است. هم چنین می توانید برای حمل و نقل دوچرخه ها از ساک مخصوص دوچرخه نیز استفاده کنید.

ترک بند، خورجین و کیف فرمان:
 در برنامه های دوچرخه سواری برای حمل وسایل موردنیاز خود در آن برنامه می توانید از ترک بند های مخصوص دوچرخه های کوهستان استفاده نمایید که در مدل های پیشرفته در عین حال که سبک هستند قابلیت تحمل باری معادل 50 کیلوگرم را نیز دارند. از دیگر وسایل مفید در دوچرخه سواری کیف فرمان است که هم به فرمان دوچرخه بسته شده و هم به کمر دوچرخه سوار بسته می شود و از آن می توان برای قرار دادن وسایل کوچک و مورد استفاده روزانه همچون چاقوی جیبی، پول، تلفن همراه، تنقلات و ... استفاده نمود؛ لازم به ذکر است در هر برنامه دوچرخه سواری نیز مقداری پول ، کارت شناسایی و قلم و کاغذ به همراه داشته باشید .
به هر حال در پایان امیدوارم که تمام تجهیزاتی که در یک سفر با دوچرخه در کوهستان لازم خواهید داشت (البته مربوط به دوچرخه) را برایتان به طور مفید شرح داده باشم.

چگونه به سادگی دوچرخه را تعمیر کنیم؟

دوچرخه نیز مانند سایر وسایل و ابزاری که ما از آنها استفاده می کنیم خراب می شوند که باید با رسیدگی به آنها مشکلات را حل کرده تا از عمر مفید آنها کم نشود. تعمیر و رسیدگی به دوچرخه آسان تر از چیزی است که شما فکر می کنید و بهتر است برای اینکه بتوانید خودتان دوچرخه را تعمیر کنید این مقاله را مطالعه کرده و با ما همراه باشید.

دوچرخه یک وسیله نقلیه نیز محسوب می شود که بسیاری از کشورها مردم را تشویق می کنند تا از این وسیله استفاده کنند و علاوه بر کمک به آلودگی هوا و محیط زیست بتوان به سلامتی بدن و ارتقای تناسب اندام نیز کمک کرد.

چگونه به سادگی دوچرخه را تعمیر کنیم؟

برای تعمیر دوچرخه به ابزارهای مخصوصی نیاز دارید و بهتر است آنها را تهیه کنید. تهیه ست آچارهایی با سایز 1.5 تا 10 میلی متر و یک آچار فرانسه برای شما الزامی است. توجه داشته باشید که در زمان تعمیر دوچرخه تان پیچ های فریم را بیش از اندازه سفت نکنید، زیرا فریم ها معمولا حساس هستند و ممکن است دچار آسیب دیگی شوند. به یک تلمبه زمینی دارای فشار سنج نیز احتیاج دارید تا بتوانید در صورت لزوم فشار باد تایرها را بررسی کنید.

با انجام دادن تعمیرات دوچرخه در خانه وقت و هزینه خود را تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهید کرد. حتما شما نیز شنیده اید که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع در مورد دوچرخه نیز صدق می کند. قبل از اینکه ناچار شوید دوچرخه تان را تعمیر کنید با رسیدگی های مکرر و مرتب از آسیب دیگی یا خراب شدن آن پیشگیری کنید.

حداقل یک بار در ماه را به رسیدگی دوچرخه اختصاص دهید. کهنه تمیز واسپری پاک کننده ای بردارید و حسابی دوچرخه را تمیز کنید. زنجیر و کاست های دنده دوچرخه را تمیز نکنید. در حین تمیزکاری دوچرخه به خش ها و آسیب دیده گی های احتمالی که ممکن است به دستگاه شما وارد شده باشد نیز توجه کنید و اگر آسیب ها عمیق و جدی به نظر آمدند به یک تعمیرگاه حرفه ای دوچرخه مراجعه کرده تا او شما را راهنمایی کند.

با سالم نگه داشتن و چک کردن حداقل ماهانه این وسیله می توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید.

زنجیر دوچرخه تان را چک کنید

زنجیرهای عقب دوچرخه ممکن است بر اثر کثیفی، گرد و غبار دچار مشکل شود، میزان نبودن دنده سبب سفت شدن زنجیرو تغییر بازده دیرایلر و قاب دنده خواهد شد. این اجزای دوچرخه گران قیمت هستند و باید از آنها مراقبت بیشتری انجام دهید.

برس پلاستیکی که پرزها و اسفنج های زبری دارد تهیه کنید و برای تمیز کردن دوچرخه از آن برس استفاده کنید. در زمان تمیز کردن زنجیر چرخ دوچرخه می توانید از مایعات تمیز کننده روغن نیز استفاده کنید و کثیفی ها را از بین ببرید. بعد از اینکه زنجیر را تمیز کردید می توانید آن را دوباره روغن کاری کنید. زنجیر را بر روی کوچکترین قاب دنده جلویی، بعد بر روی کوچکترین قاب دنده عقبی بیندازید. مایع تمیز کننده را به برس تان بزنید و حداقل حدود 30 بار پدال بزنید. در پایان کار زنجیر را با آب بشورید، برس را کنار بگذارید، دوچرخه را کاملا خشک نمایید و دوباره روغن کاری کنید تا برای استفاده مجدد شما آماده باشد.

چگونه پارگی و آسیب دیدگی زنجیر دوچرخه را تشخیص دهیم؟

با کمک یک خط کش، بله با قرار دادن خط کش 12 اینچی یا (30 سانتیمتری) بر روی مرکز یک پین زنجیر می توانید تشخیص دهید که زنجیر دوچرخه شما آسیب دیده است یا خیر. توجه داشته آخرین خط خط کش شما باید بر روی مرکز پین قرار بگیرد و اگر 1.16 تا 1.8 اینچ فاصله با مرکز داشت نشان دهنده آن است که باید زنجیر دوچرخه را تعویض کنید. جهت اطلاع شما باید بگوییم اگر این فاصله بیشتر از اندازه ای بود که گفتیم باید کاست دنده های دوچرخه تان را عوض نمایید تا دوچرخه کار کند و دچار مشکلی نشوید.

غفلت از زنجیر دوچرخه باعث می شود به مرور زمان خرابی آن بیشتر شده و شما مجبور شوید به طور کل دوچرخه را تعویض کنید.

لقمه های ترمز را چک کنید

صدای آزار دهنده در زمان ترمز کردن با دوچرخه نشانه آن است که لقمه های دوچرخه آسیب دیده اند و اگر به موقع به داد آنها نرسید حتما در زمان ترمز گرفتن به مشکل برخواهید خورد و این موضوع بسیار خطرناک است. حتی اگر قدرت ترمز گیری دوچرخه شما کاهش پیدا کند نیز باید لقمه ترمز دوچرخه تان را عوض کنید.

بهترین لقمه هایی که می توانید برای دوچرخه انتخاب کنید از جنس آلیاژ و کربن هستند. این آلیاژ قدرت ترمزگیری شما را افزایش می دهند و قادرند از چرخ هایتان محافظت کنند.

تعویض لقمه های ترمز را نیز می توانید خودتان انجام دهید و فقط کافی است پیچ های موجود بر نگهدارنده صفحات را با آچار فرانسه یا آچاری با اندازه مناسب شل کنید و کم کم صفحه را به سمت خارج متمایل نمایید.

کابل های ترمز باید تنظیم شوند و برای این کار باید آنها را در جهت عقربه های ساعت تا زمانی که کاملا به سمت داخل متمایل شوند بچرخانید و بعد از آن لقمه ترمزهای جدید را به درون نگهدارنده ها وارد کنید. در آخر سفت کردن پیچ ها را نیز فراموش نکنید.

حواس تان به کابل های دوچرخه نیز باشد

کابل های دوچرخه باید در هر شرایط و زمانی به درستی کار کنند. اگر این قطعات شرایط خوبی نداشته باشند و درست کار نکنند در زمان دنده عوض کردن، ترمزگیری دچار مشکل می شوید. هر گاه در زمان ترمز گرفتن احساس چسبندگی کردید باید کابل های مربوط به ترمز و دنده ها را عوض کنید تا دچار خطرات احتمالی آن نشوید.

آچار آلن

هم‌اینک در دوچرخه‌های روز دنیا تمام پیچ‌ها به صورت آلنی هستند و دوچرخه‌سواران با دسته آچار آلن می‌توانند بسیاری از پیچ‌های روی چرخ‌شان را باز و بسته کنند و نیازی به آچارهای تخت چهارگوش و شش‌گوش ندارند مگر در مورد قسمت‌هایی خاص از دوچرخه. بنابراین وجود دسته آچار آلن همراه دوچرخه بسیار ضروری است و بنا به این نیاز کارخانه‌های معتبر همراه دوچرخه دسته آچار نیز ارائه می‌کنند. از دیگر آچارهای موردنیاز می‌توان از آچار زنجیر نام برد که در مواقعی که زنجیر پاره می‌شود می‌تواند نجات‌بخش باشد. اگر چرخ‌ها و طوقه‌های دوچرخه شما ضامنی نیست و با مهره به دوچرخه متصل می‌شود آچارهای لازم را همراه داشته باشید. آچارهای مخصوص سیستم ترمز یا هر جای دیگری که ممکن است در برنامه دوچرخه‌سواری به آن نیاز پیدا کنید با خود همراه ببرید. 

چگونه دوچرخه مان را تعمیر کنیم ؟

دوچرخه یک وسیله نقلیه هست که مخصوص بهره گیری در فصل تابستان هست .

اگر دوچرخه ي شما مشکلی پیدا کرده هست،مثلا تنظیم شانژمان ها بهم خورده یا قطعه ي تازه اي برای دوچرخه خریدید و نمی‌توانید آنرا متصل کنید و یا خیلی مسایل دیگه که وقتی شما تازه دوچرخه می‌خرید با اون مواجه میشید… با خوندن این مقاله شاید بتونید تعداد زیادی از اونها رو حل کنید(مشکلاتونو).

روش هایی موثر برای تعمیر دوچرخه

دقت داشته باشید که اندازه یک دوچرخه مناسب برای دوچرخه سوار بستگی به نوع دوچرخه و قامت شخص دارد و مبنای گزینه آن اختلاف بین دو ارتفاع می باشد.یکی ارتفاع فاق (بین پاها) بهره گیری کننده و دیگری ارتفاع فاصله بالای بست لوله زین تا زمین.این اختلاف ارتفاع X باید در دوچرخه هاي شهری و مسابقه و جاده حداقل x=2/5 cm و در دوچرخه هاي اسپرتی حداقل X=5 cm و در دوچرخه های کوهستان حداقل X=12 cm باشد این اندازه را می‌توان با قرار دادن دوچرخه در میان پاها بازرسی کرد.

 

همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه

 

2-تنظیمات اولیه جهت استفاده از دوچرخه

1-2-بستن پدالها :

چون پدالهای راست و چپ دارای رزوه متفاوت می باشند باید دقت کنید که حتما هر پدال در محل خودش قرار گرفته و بسته شود.

برای این کار ابتدا پدالها را با دست در محل فوق قرار داده و قسمت آچار خور آنرا بپیچانید تا جائیکه اطمینان حاصل شود که رزوه ها کاملا درست بسته شده و محور پدال کاملا عمودی بر بازوی پدال بسته شده باشد.

سپس آن ها را محکم نمائید.جهت نصب پدال طرف راست را (که علامت R دارد) بر روی بازوی رکاب طرف راست (سمت طبق جلو) بسته و آنرا در جهت عقربه هاي ساعت بوسیله آچار محکم کنید همین طور رکاب سمت چپ را (علامت L دارد) بر روی بازوی رکاب طرف چپ بسته و آنرا در جهت تصویر عقربه های ساعت محکم نمائید

2-2-تنظیم زین:

ارتفاع مناسب زین بگونه اي تنظیم می‌شود که در هنگام نشستن روی آن و قرار دادن پاشنه پا روی پدال (بهتر است بدون کفش باشد)

زانو به حالت مستقیم قرار گیرد.در نتیجه هنگام پدال زنی،زانو اندکی کشیده می‌شود جهت تنظیم زین کافیست که پیچ بست لوله زین را شل نمائید.آنگاه با وارد نمودن ضربه اي آرام به زین آن را تا اندازه ای دلخواه تنظیم نموده و بعد پیچ را کاملا محکم نمائید روی لوله زین دارای خط نشانه می باشد که باید حداقل تا خط نشانه لوله زین وارد تنه دوچرخه شده باشد

اگر پیچ بست لوله از نوع بازشو فوری باشد کافی است که اهرم پیچ را به سمت خارج بکشید تا آزاد شود و در موقع بستن آنرا به سمت داخل فشار دهید تا سفت شود اگر کاملا محکم نشد بوسیله مهره تنظیم مربوطه آنرا تنظیم نمائید بوسیله گیره زین یا گیره روی میله زین (با بهره گیری از آچار) زین را به گونه ای تنظیم کنید که افقی قرار گیرد دقت داشته باشید که پس از هر زمان تنظیم اطمینان حاصل کنید که کلیه مهره ها و بست زین کاملا سفت بوده و همین طور زین در محل خود قابل چرخش نباشد.

 

همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه

3-2-تنظیم ارتفاع بازوی فرمان یا کرپی:

جهت این تنظیم پیچ اصلی بازوی فرمان (A) را کمی شل کرده و بعد به ارامی توسط وسیله ای که به بازوی فرمان آسیب نرساند (مثل چکش لاستیکی یا یک تکه چوب به عنوان ضربه گیر) چند ضربه به آن بزنید تا مهره شیبدار (D) انتهایی آزاد گردد سپس می‌توانید ارتفاع بازوی فرمان را به دلخواه تنظیم نمائید بعد از تنظیم و اطمینان از این که خط نشانه روی بازوی فرمان (B) داخل لوله دو شاخ شده و بازوی فرمان و چرخ جلو در یک راستا باشند پیچ اصلی (A) را کاملا محکم نمائید برای تنظیم فرمان باید پیچ مربوطه روی بازوی فرمان را کمی شل کرده و بعداز آن که اوضاع مناسب برای فرمان ایجاد گردید دوباره پیچ را سفت نمائید

4-2- بازرسی های قبل از استفاده دوچرخه:

همۀ وقت} گذشته از استفاده از دوچرخه خود موارد زیر را بازرسی نمائید:

– از درست کار کردن ترمزها مطمئن شوید.

-مهره های چرخهای عقب و جلو و همین طور پیچ های بازشوی فوری کاملا محکم باشند.

-فشار باد تایرها تنظیم باشد.

-فرمان و بازوی فرمان ،زین و لوله زین بطور صحیح قرار گرفته و محکم باشند.

-کلیه قطعات دوچرخه از قبیل پدال ،ترک بند،جک،و غیره کاملا محکم بوده و در جای خود قرار داشته باشند.

3-نگه داری و سرویسهای دوچرخه:

1-3-نگه داری و سرویسهای مربوط به دوچرخه از مواردی است که معمولا از آن غفلت میشود.این موضوع به خاطر این است که دوچرخه وسیله ای ساده فرض می شود که نیازی به نگه داری و مراقبت ندارد و یا این که مراقبت از ان به یک نوجوان که در این اساس تجربه ای ندارد واگذار می شود در صورتی که دوچرخه ای برترین و بالاترین بازده را دارد که سرویس و نگهداری دوره ای ان مرتب انجام شود و این موارد بهتر است توسط یک متخصص یا تعمیر کار دوچرخه انجام گیرد.واگذاری سرویس دوچرخه به یک متخصص از این نظر پیشنهاد می‌گردد که انجاماین کار نیاز به مهارتهای ویژه و ابزار مخصوص دارد.

2-3 جدول نگهداری:

قسمت های گوناگون دوچرخه را طی فواصل زمانی که در جدول ذیل تعیین شده نظارت نمائید

فاصله های زمانی قسمت های گوناگون دو چرخه کارهایی که باید انجام گیرد

هر زمان که میخواهید سوار دوچرخه شوید ترمزهای عقب و جلو بازدید شونده

مهره های چرخها با پیچ های بازشوی فوری بازدید شونده

فشار باد تایرها بازدید شونده

زین و میله زین-فرمان و بازوی فرمان بازدید شونده

محکم بودن پیچ بامهره اتصال شاتون و طبق به محور قامه بازدید شونده

بعد از 500 کیلومتر یا هر ماه محکم بودن فرمان و یاتاقانهای آن بازدید شونده

محکم بودن پدالها بازدید شونده

تنظیم بودن چرخها نسبت به دو شاخ جلو و عقب تمیز-روغنکاری

زنجیر تمیز-روغنکاری

شانژمان عقب تمیز-روغنکاری

ماشین تمیز-روغنکاری

محور (لولای) ترمز گریسکاری

هر 6 ماه محور قامه و یاتاقان بندی انها (ساچمه ها) گریسکاری

محور چرخها گریسکاری

محور پدالها و یاتاقان بندی انها نظارت

داخل لوله زین گریسکاری

یاتاقان بندی فرمان گریسکاری

پیچ اتصال زین به لوله گریسکاری

پیچ اتصال فرمان به بازوی فرمان گریسکاری

ضمنا به مجرد صدمه مشاهده و یا گذشت یک سال ،کابلهای ترمز باید تعویض شوند.

همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه

 

به نکات زیر دقت فرمائید

الف) پیشنهاد می شود که کارهای اساسی توسط تعمیرگاه مجاز دوچرخه انجام گیرد

ب) در مورد دوچرخه های کوهستان تعمیرات و بازرسی ها باید در فواصل زمانی نزدیکتر انجام گیرد.چون از آن گونه دوچرخه ها در شرایط سخت تری استفاده می شود.

پ)هرگز از روغن و یا گریس بر روی تایرها،طوقه ها و لنتهای ترمز (که نقاط حساس جهت ترمزگیری می باشند) استفاده نکنید.

ت)هنگام روغن کاری زنجیر استفاده از یک یا دوقطره روغن کافیست.بعد از روغن کاری زنجیر در حالی‌که زنجیر را می چرخانید روغن اضافی را بوسیله پارچه تمیز کنید.

3-3- انواع روغن وگریس مورد استفاده :

روغن:روغن معمولی موتور جهت روغنکاری زنجیر،اتومبیل،شانژمان عقب و جلو و غیره مناسب می باشد.

گریس معمولی:جهت گریسکاری اطراف لوله زین و کرپی فرمان،یاتاقانهای پدال و فرمان و…..باگریس مخصوص بلبرینگ گریسکاری شود.

4-3-شستشوی دوچرخه و اجزاء آن :

جهت طول عمر اکثر و کارکرد بهتر دوچرخه پیشنهاد می شود که کلیه قسمت های متحرک آنرا نظیر طبق،زنجیر،توپی ها و اتومبیل را همواره تمیز و بدون گرد و خاک نگهداری نمائید.جهت شستشو می‌توانید از آب گرم به همراه مواد شوینده معمولی استفاده کنید که متعاقبا باید با آب شسته شود و بعد با پارچه تمیز خشک گردد.

توجه:

-بعد از هر زمان شستشو دوچرخه کلیه قسمتهای متحرک و قابل روغنکاری را روغنکاری نمائید و همچنین دقت شود که آب صابون از روی ترمز و طوقه پاک شده باشد.

-هیچ وقت از مواد حلال مثل بنزین و یا تینر جهت تمیز کردن قطعات دوچرخه استفاده نکنید.

-قطعات پلاستیکی را فقط با اب و صابون شستشو دهید.

4-دوچرخه های کوهستان و مسافرتی:

آن گونه دوچرخه ها برای استفاده در شرایط سخت ساخته شده اند و معمولا دارای آلبوم یاتاقان (B.B.sheel) یکپارچه می باشند.

(بدین معنی که محور یاتاقان پدال به همراه یاتاقانهای مربوطه بصورت یکپارچه میباشند.)

با این حال باید سرویسهای دوره ای را در فواصل کوتاهتر انجام داد.همچنین برای طی مسافتهای طولانی آچارهای مورد نیاز و تعدادی قطعات یدکی نظیر تیوپ،کابل ترمز،لنت ترمزویا لامپ به همراه داشته باشید.

1-4-تعویض لنت ترمز دوچرخه:

جهت کارایی بهتر ترمز بایستی از لنت ترمز با کیفیت بالا استفاده کرد و همۀ وقت سائیدگی لنتها را بازبینی نمائید.در صورتی که شیارهای لنت کاملا صاف شده باشند هر دو لنت را تعویض نمائید.توجه داشته باشید که در لنت ترمزهای قابدار وقتی فاصله سطح تماس لنت با طوقه تا قاب نگهدارنده به2 mm میرسد لنت بایستی تعویض گردد.

1-1-4-تنظیم لنت های ترمز:

برای این منظور باید توجه داشته باشید که لنت از تایر یک میلی متر پایین تر قرار گیرد.تا با لاستیک در گیر نباشدلنت ها باید به گونه ای تنظیم شود که با توجه به جهت گردش چرخ زاویه دار باشد.(این تنظیم مانع ایجاد صداهای ناهنجار در هنگام ترمزگیری می شود برای ترمزهای معمولی کافی است که پیچ مربوط به لنت را کمی شل کنید و با لغزاندن لنت در شیار مربوطه،طبق شرح بالا آنرا تنظیم کنید

همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه

2-4-تنظیم کشش کابل ترمز:

بر حسب نوع ترمز توسط پیچهای C.B.A کشش کابل ترمز تنظیم می شود گردش پیچها در جهت عقربه های ساعت سبب شل شدن کابل می‌گردد وگردش جهت تصویر سبب کشیده شدن کابل می شود همواره کشش کابل را به گونه ای تنظیم کنید که مجموع فاصله بین لنت و طوقه در دو سر 3 تا 4 میلی متر برای ترمزهای v شکل باشد

3-4-طریقه نصب و تنظیم ترمزبندی v شکل:

1-3-4 ابتدا ترمزبندی را توسط پیچ مربوطه بر روی پیوتها نصب نمایید،سپس فنرهای بازوی ترمز را از پین پشت بازوی ترمز خلاص نمائید.(خار ترمز باید حتما در سوراخ وسط پیوت قرار گیرد)

2-3-4-برای ترمز بندی جلو

برای ترمزبندی جلو،واشرهای ضخیم را داخل (به سمت طوقه) قرار دهید و برای ترمز بندی عقب واشرهای باریک را داخل (به سمت طوقه) قرار دهید و پیچهای مربوطه را محکم نمایید با جابجا نمودن واشر باریک و ضخیم با یکدیگر فاصله لنت ترمزبندی با طوقه راتنظیم نمائید

3-3-4-برای تنظیم کشش کابل:ابتدا رابط گلویی با خم چندان را برای ترمزبندی جلو و رابط گلویی با خم کم را برای ترمزبندی عقب گزینه نمایید،گذشته از بستن پیچ سیم گیر ترمز،لنتها را تا فاصله 1mm از هر طرف طوقه (فواصل C.B).به طرف طوقه نزدیک کرده و سپس پیچ سیم گیر ترمز را محکم نمائید

4-3-4-لنتها باید از لبه بالایی طوقه (محل ورود تایر) فاصله داشته باشد

5-3-4-فنرهای بازوی ترمز را درمحل خود جا بزنید

6-3-4-برای تقارن عمل نمودن بازوهای ترمز ،از پیچهای چهارسو خور که فشار فنر را تنظیم می‌کنند استفاده نمائید

5-تنظیم کشش زنجیر

چنانچه دوچرخه شما مجهز به شانژمان است کشش زنجیر به صورت خودکار تنظیم می شود ولی در دوچرخه های تک سرعته کشش زنجیر باید حدود 12 میلی مترجابجایی داشته باشد

(12-10 میلی متر)در دوچرخه های تک سرعته با جلو و عقب بردن چرخ عقب کشش زنجیر را می‌توانید تنظیم نمائید.پس از تنظیم کشش زنجیر پیچ چرخ عقب را محکم ببندید.در مورد کشش زنجیر دقت کنید که چنانچه کشش بیش از اندازه باشد از راندمان زنجیر کاسته می شود و احتمال پاره شدن زنجیر وجود دارد و اگر بیش از حداقل باشد امکان افتادن زنجیر وجود دارد.

6-تنظیم شانژمان جلو

1-6-تنظیم دنده پایین:این تنظیم بایستی در حالتی صورت گیرد که زنجیر بر روی کوچکترین چرخ زنجیر طبق جلو و بزرگ ترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار داشته باشد(اهرم تعویض دنده جلو روی 1 و اهرم تعویض دنده عقب روی کوچکترین عدد دسته دنده باشد)با استفاده از پیچ تنظیم L بر روی شانزمان جلو به گونه ای شانزمان را تنظیم کنید که زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو فاصله کمی از یکدیگر (حدود 5/0 میلی متر)داشته باشند.جهت گردش پیچ تنظیم و تآثیر ان بر روی حرکت شانژمان جلو در شکل نشان داده شده است.

2-6-تنظیم دنده بالا (در شانژمان جلو):

این تنظیم برعکس تنظیم دنده پایین می باشد یعنی زنجیر بایستی بر روی بزرگ ترین چرخ زنجیر طبق جلو و کوچکترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار داشته باشد (اهرم تعویض دنده جلو روی 3 یا H و اهرم تعویض دنده عقب روی بزرگ ترین عدد دسته دنده باشد با استفاده از پیچ تنظیم H شانژمان را بگونه ای تنظیم کنید که فاصله بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان جلو در حدود 5/0 میلی متر باشد جهت گردش پیچ تنظیم و تاثیر ان بر روی حرکت شانژمان است.

3-6-تنظیم دنده وسط(طبق زنجیر جلو):

برای تنظیم دنده وسط طبق زنجیر جلو بایستی زنجیر بر روی چرخ زنجیر وسطی طبق جلو قرار گیرد و انگاه اهرم تعویض دنده شانژمان عقب یک بار روی کوچکترین عدد و یک‌بار روی بزرگترین عدد قرار گیرد.در هر صورت فاصله بین زنجیر با صفحات داخلی شانژمان جلو نبایستی کمتر از 5/0 میلی متر باشد و یا به عبارتی دیگر زنجیر به صفحات داخلی شانژمان جلو نبایستی تماس پیدا کند.

4-6-نصب شانژمان جلو:

شانژمان جلو دوچرخه شما در کارخانه به طور صحیح تنظیم و نصب شده است.سعی کنید که بست انها را باز نکنید.با اینحال طریقه نصب صحیح ان بشرح زیر است:

1-4-6-در حالت ازاد شانژمان جلو و زنجیر روی طبق کوچک،فاصله طبق بزرگ و شانژمان باید 1 تا 3 میلی متر باشد و اگر طبق دارای قاب زنجیر می باشد فاصله بین قاب و شانژمان باید 1تا3 میلی متر باشد.

2-4-6-قوس صفحه خارجی شانژمان جلو باید در بالای بزرگترین چرخ دنده طبق و بصورت موازی با آن قرار گیرد

3-4-6-در صورت انجام مراحل یک و دو می توانید پیچ بست شانژمان جلو را محکم کنید.

 

همه چیز در مورد تعمیرات دوچرخه

7-جدول عیب یابی:

بعد از تنظیم های ذکر شده چندین بار دنده جلو دوچرخه را در حال راندن تعویض کنید تا از کارکرد آن مطمئن شوید.بهتر است در زمان تعویض دنده فشار روی پدالها کمتر شود تا دنده بدون صدا تعویض گردد.عیب رفع عیب

1-اگر زنجیر در سمت پدال میوفتد پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک چهارم دور)

2-اگر تعویض دنده از طبق بزرگتر با اشکال همراه است پیچ تنظیم H رادر خلاف جهت عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک هشتم دور)

3-اگر برخوردی بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو در روی بزرگترین طبق وجود دارد. پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک هشتم دور)

4-اگر تعویض دنده از طبق میانی به طبق کوچکتر با اشکال همراه است پیچ تنظیم H را در جهت تصویر عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک چهارم دور)

5-اگر برخوردی بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان بزرگترین طبق وجود دارد. پیچ تنظیم H را در جهت عکس عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک هشتم دور)

6-اگر در طبق میانی بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو زمانی که خودروی عقب در جهت تعویض به بزرگترین چرخ زنجیر خودرو حرکت می‌کند تداخلی وجود دارد(در سیستم ایندکس جلو) استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید(یک یا دو دور)

7-اگر زنجیر به طرف لوله قامه میوفتد پیچ تنظیم L را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید(در حدود نیم دور)

8-اگر تعویض دنده از طبق میانی به طبق بزرگتر انجام میگیرد. استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید(یک یا دودور)

توجه داشته باشید هیچگاه از ترکیب دنده هایي که در نشان داده استفاده نکنید.چون باعث سایش اکثر زنجیر طبق جلو و خودروی عقب میگردد و اگر در این حالت دوچرخه با زنجیر به سمت عقب حرکت کند ممکن است شانژمان عقب اسیب ببیند.

8-تنظیم شانژمان عقب:

1-8-وقتی شانژمان در حالت آزاد یا اهرم تعویض دهنده روی بزرگترین شماره دنده می باشد.(کوچکترین چرخ دنده روی خودرو عقب) باید چرخهای هرز گرد شانزمان عقب دقیقا در راستای کوچکترین چرخ زنجیر خودروی عقب باشد.می توانید با استفاده از پیچ تنظیم H روی شانژمان عقب این تنظیم را انجام دهید(بهتر است در این حالت زنجیر روی بزرگترین چرخ زنجیر طبق جلو باشد)H=high

2-8-هنگامی که شانژمان عقب در حالت دنده بالا قرار دارد(اهرم تعویض دنده روی کوچکترین شمار دنده باشد) باید چرخهای هرز گرد و بزرگترین چرخ زنجیر خودرو در یک راستا باشد. می توانید با استفاده از پیچ تنظیم L روی شانژمان عقب این تنظیم را انجام دهید(بهتر است در اینحالت زنجیر روی کوچکترین چرخ زنجیر طبق جلو باشد L=low

3-8-تنظیم ایندکس بودن شانژمان:

توجه داشته باشید که در این مرحله می بایست با استفاده از پایه جک یا کمک گرفتن از دوستان،آلبوم انتقال قدرت را به چرخش در آورید.

1-3-8-دنده عقب را روی دومین چرخ زنجیر کوچک قرار دهید.

الف-اگر دنده عوض نشد پیچ تنظیم کشش کابل را در جهت عکس عقربه های ساعت بگردانید تا دنده عوض شودب-اگر زنجیراز چرخ زنجیر دومی خودروی عقب گذشت پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بگردانید تا زنجیر روی چرخ زنجیر دومی واقع شود

2-3-8-در وضعیتی که زنجیر روی خودروی دومی قرار دارد کشش کابل را تا زمانی افزایش دهید (با چرخاندن پیچ تنظیم در خلاف عقربه های ساعت) که برخوردی بین زنجیر و چرخ زنجیر سومی بوجود نیاید

توجه:برای کارایی اکثر متناوبا قسمت های انتقال قدرت را روغنکاری کنید.

9-فشار باد تایرها

روی تایر دوچرخه (میزان فشار باد بر اساس یکی از دو واحد PSI,BAR ذکر شده است).فشار کمتر برای استفاده از مسیرهای ناهموار خارج از شهر و فشار بیشتر برای استفاده در خیابانها و جاده های هموار می باشد در صورت صاف شدن آج تایرها باید آن ها را تعویض کرد.

اضافه بر آن توصیه می شود از پودر تالک (پودر سفید رنگ داخل تایرها) برای از بین بردن اصطکاک بین تایر و تیوپ و افزایش عمر تیوپ استفاده گردد.

10-گشتاور مورد نیاز جهت بستن و محکم کردن پیچ های دوچرخه در جدول آمده است.نوع پیچ گشتاور مناسب

5 M 3 n.m
6 M 7 n.m
7 M 12 n.m
8 M 17 n.m
9 M 27 n.m
مهره چرخ جلو 8/3 25 n.m
پیچ بست زین 13 n.m
پیچ انتقال بازوی پدال (پیچ میل تنه) 50 n.m
پیچ اتصال فرمان 25 n.m
پیچ اصلی بازوی فرمان 17 n.m
پیچ اتصال زین به میله زین 17 n.m
پدالها 30 n.m

11-بازدیدهای دوره ای:

به گزارش تالاب توجه داشته باشید که سیستم انتقال نیرو شامل شانژمان،خودروریا،طبق و زنجیر،بدلیل چرب بودن، جاذب گرد و غبار و ذرات جامد بوده که پس از مدتی این ذرات کم کم انباشته شده پس از مدتی سفت شده و در رکاب زدن های متوالی باعث خوردگی دندانه های طبق و خودرو و شانژمان عقب (چرخ دنده های پلاستیکی راهنمای زنجیر) و همچنین بازشدن دندانه های زنجیر و نهایتا خرابی زنجیر می شود.

  مطالب آموزشی مرتبط

 

   محصولات مشابه