مقالات گیمینگ تولز
فروشگاه

راهنمای انتخاب زین دوچرخه مناسب

اگر در فکر تعویض صندلی دوچرخه خود ( که معمولا به آن زین گفته می شود ) هستید، احتمالا به خاطر عدم راحتی زین دوچرخه فعلی شما است. راحت نبودن یکی از دغدغه های متداول دوچرخه سواران ( مخصوصا تازه کار ها) است و یکی از راه حل های آن خرید زین جدیدی است که با نوع دوچرخه سواری و مکانیسم بدن شما متناسب است.

انتخاب زین جدید می تواند مشکل باشد. دراین مطلب از اسپرتان با  انواع مختلفی از زین ها یی که وجود دارند و تایین راحت بودن آنها سلیقه ای است، آشنا می شوید . به طور مثال زینی که از نظر دوستتان راحت است، شاید برای شما راحت نباشد. این مقاله به شما کمک می کند تا تاثیر عواملی مانند موادی که در ساخت زین به کار رفته اند ، روکش زین، طرح و اندازه زین و حتی نوع دوچرخه سواری را در انتخاب نوع زین بفهمید.

زمانی که به یک فروشگاه دوچرخه می روید، حتما اگر ممکن باشد چند دور با زین جدید بزنید تا میزان راحتی آن را بسنجید. اکثر فروشگاه ها، حتی اگر دقیقا چیزی که شما می خواهید را نداشته باشند، مدل مشابه آن را دارند که می توانید امتحان کنید. زمانی که روی زین جدید نشسته اید، موقعیت های مختلفی را امتحان کنید، با سرعت کم و زیاد برانید و از روی چند دست انداز عبور کنید.

خرید زین یا به عبارتی صندلی دوچرخه کمی دلهره به همراه خواهد داشت. زیرا که انتخاب های فراوانی در بازار هست و مدل‌های بسیار متنوعی موجود اند. بی تردید انتخاب نمودن بین این همه نوع و طرح کاری بسیار سختی خواهد بود. زمان آن است که ترس ها را کنار بگذاریم و با حقیقت روبه رو شویم. برترین کار قبل از خرید یک صندلی این است که نکات دارای اهمیت در خرید صندلی دوچرخه را یاد گرفته و در هنگام گزینش به آن ها دقت فرمایید . در‌این مطلب ما قصد داریم دقیقا نکات دارای اهمیت در خرید صندلی دوچرخه را برای شما بیان کنیم . همراه ما باشید تا شما هم با این نکات آشنا شده و بهترین صندلی ممکن را برای خویش خریداری نمایید.

بدن شما در 5 نقطه با دوچرخه در تماس می باشد: 2 پایتان، 2 دستتان و نشیمنگاه تان. کفش ها و دستکش ها از دست ها و پاهایتان محافظت می کند، اما چه چیزی از قسمت پایین بدن و نسبتاً حساس اتصال استخوان ها در بین پاهایتان مراقبت می کند؟
نگران نباشید، زین های زیادی برای محافظت از نشیمنگاه و سایر نقاط حساس بدنتان ساخته شده اند.

طرح های جدید بر پایه طرح های قدیمی
برای سالیان درازی به نظر می رسید که زین( صندلی دوچرخه) تغییری نکرده بود، با اینکه زین های موزی شکل نیز بوجود آمده بودند، اما هنوز همان زین های طرح مثلثی قدیم استفاده می شدند.
و چرا که نه؟ قسمت پهن عقب زین نیاز به فضای بیشتر در هنگام ایستادن، خم شدن به جلو در هنگام رکاب زدن روی تنه یا ایستادن روی رکاب ها را بوجود می آورد.
همه این موارد باعث بوجود آمدن تغییراتی در سال 1990، با شناخت دقیق ویژگی های دوچرخه سواران، چه مرد و چه زن، با در نظر گرفتن سواری در مسافت های طولانی یا مسیرهای سخت که گاهاً تجربه بی حسی در ناحیه تحتانی باسن و کاهش کارایی جنسی، همراه بود.
در نتیجه نیاز همگانی به داشتن یک زین مناسب تر سبب شد تا شرکت های تولید کننده با تغییراتی در طراحی اصلی به این نیازها پاسخ دهند.
یک فروشگاه معتبر، امروزه دامنه وسیعی از طراحی های مختلف زین را به مشتریان عرضه می کند. این صندلی ها در اکثر مواردشامل یک قسمت پد دار و برجسته می باشد که وزن دوچرخه سوار را به طور متعادل بین استخوان های نشیمنگاه منتقل می کنند و یک شیار نرم یا توخالی برای عبور مجاری تناسلی که در تماس با زین می باشد وجود دارد. این زین ها برای هر دو جنس (مریدان و زنان) طراحی شده اند

پرینئوم (The Perineum)
پرینئوم ناحیه ای میان استخوان های نشیمنگاه می باشد، که اعصاب و شریان های مربوط از کمر تا اندام تناسلی از میان آن می گذرد.
تحریک و فشار آمدن به این ناحیه باعث بی حسی، ناتوانی در کنترل ادرار، مشکلات نعوظ، ضعف جنسی، ادارار خونی، و در موارد بسیار نادر سوزش پروستات می گردد.
آیا نسل جدید زین های دوچرخه برای شما مناسب هستند؟ شاید. اگر شما تجربه بی حسی یا ناراحتی در موارد معمول استفاده از دوچرخه دارید، باید به نوع صندلی خود توجه بیشتری کنید. اما در ابتدا، شاید بخواهید چند عامل دیگر را امتحان کنید.

نکات مهم در خرید زین دوچرخه

نکات مهم در خرید صندلی دوچرخه

مهم‌ترین نکته در خرید زین یا همان صندلی برای دوچرخه راحتی آن است. متاسفانه راحتی هیچ معیار مشخصی ندارد و براساس سلیقه هر شخصی متفاوت است. پس بهترین انتخاب برای هر کسی، صندلی است که بیشتر بر روی آن احساس راحتی کند. همه وزن شما در دوچرخه به صندلی آن وارد خواهد شد پس باید بهترین نوع را که بیشترین راحتی را نیز دارد انتخاب نمایید. اما نکات کلی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌تواند انتخاب بهتری در خرید صندلی دوچرخه داشت. این نکات را در ادامه بیان خواهیم کرد.

جنس کاور صندلی

جنس کاور صندلی (کاور زین) :

بیشتر کاورهای صندلی‌های امروزی از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند که این مورد جالب نیست. درست است که چرم‌های طبیعی بسیار گران قیمت هستند ولی اگر هزینه برای شما مهم نیست بهتر است که این مدل صندلی‌ها را انتخاب کنید در غیر این صورت فقط توجه داشته باشید که کاور صندلی درست نصب شده باشد و سوراخی بر روی آن نبوده و همچنین باعث عرق کردن شما نخواهد شد.

برای دوچرخه‌های کوهستان به دلیل سختی راه و امکان تصادف و زمین خوردن بهتر است صندلی انتخاب شود که کاور مقاومی داشته باشد.

بدنه صندلی یکی از نکات مهم در خرید صندلی دوچرخه

بدنه صندلی یکی از نکات مهم در خرید صندلی دوچرخه:

جنس و شکل بدنه یک زین است که میزان راحتی و همچنین انعطاف پذیری آن را مشخص می‌کند. شرکت‌های مختلف بدنه‌هایی با شکل و جنس‌های مختلف برای صندلی‌ها طراحی می‌کنند. معمولا بیشتر بدنه‌های صندلی نایلونی هستند اما کربن را نیز می‌توان در میان آن‌ها پیدا کرد. در واقع بهترین نوع صندلی‌ها صندلی‌هایی با جنس بدنه کربی هستند.

شیار یا برش زین دوچرخه

شیار یا برش:

برخی از صندلی‌های ساخته شده بر روی خود شیارهای کوچکی و یا یک شیار بزرگ دارند. این شیار یا برش به منظور افزایش جریان هوا بر روی صندلی و کاهش میزان فشار و گرما طراحی شده‌اند و موجب می‌شوند که باسن شما در سواری‌های طولانی مدت عرق نکند. حتما در خرید توجه داشته باشید که صندلی شما این شیارها را نیز داشته باشد.

بالشتک زین دوچرخه

بالشتک صندلی دوچرخه:

بر روی بدنه صندلی بالشتک قرار می‌گیرد. این بالشتک وظیفه از بین بردن سختی بدنه و انتقال فشار وارده به بدنه را بر عهده دارد. Polyurethane رایج‌ترین ماده‌ای است که در ساخت این نوع بالشتک به کار برده می‌شود. این نوع بالشتک‌ها دارای نرمی مختلفی هستند. برخی از آن‌ها بسیار نرم و برخی سخت‌تر هستند. باید توجه کنید که مدل‌های نرم شاید در استفاده اول و یا سواری‌های کوتاه مدل بسیار مناسب باشند ولی برای افردی که به صورت طولانی دوچرخه سواری می‌کنند اصلا مناسب نیست چراکه تکان خورد‌ن‌های زیاد باعث گرم شدن صندلی و عرق کردن شما خواهد شد.

ریل‌های صندلی

ریل‌های صندلی یا زین دوچرخه:

از دیگر نکات مهم در خرید صندلی دوچرخه توجه کردن به ریل‌های صندلی است. ریل‌ها میله‌هایی هستند که بدنه صندلی بر روی آن قرار می‌گیرد. صندلی‌های ارزان قیمت معمولا دارای ریل‌های فولادی هستند اما بهترین نوع ریل‌ها آن ریل‌هایی‌اند که از جنس کربن و یا تیتانیوم ساخته شده باشند. ریل‌های فولادی سنگین بوده و ورزن دوچرخه را نیز زیاد خواهند کرد.

همچنین برخی از ریل‌های این قابلیت را دارند که به صورت دستی تنظیم شوند و دارای حالت‌های مختلفی برای سواری‌های کوهستان و شهری هستند.

بالا بودن بیش از حد صندلی: این عامل باعث می شود در هر بار رکاب زدن وزنتان را از یک سمت به سمت دیگر بیاندازید که نتیجه آن بروز ناراحتی در قسمت پرینئوم می باشد. برای تنظیم صحیح زین دوچرخه تان می توانید به مقاله مقابل مراجعه کنید: تنظیم صحیح زین دوچرخه
 
قرار نگرفتن زین در محل صحیح خود: حتی کمی تغییر در محل قرارگیری زین باعث ناراحتی شما خواهد شد. در اغلب موارد، وارد آمدن یک ضربه شدید سبب تغییر زاویه زین می شود که در هنگام سواری متوجه این موضوع خواهید شد. اگر از زین تخت استفاده می کنید و تجربه ناخوشایندی دارید، سعی کنید کمی زین را به جلو خم کنید.
نیاز به تغییر شیوه دوچرخه سواری: ضربات محکم و مسافت طولانی از سایع ترین دلایل فشار آمدن به ناحیه پرینئوم می باشند. برای تسکین این موارد، شما می توانید:

- هر 10 دقیقه مدت زمان کوتاهی روی رکاب هایتان بایستید.

- در هنگام عبور موانع کمی بلند شوید، از پاهایتان به عنوان ضربه گیر استفاده کنید.

- یک دوچرخه کمک دار بگیرید یا حداقل از لوله زین های کمک دار استفاده کنید.

 

مشخص کنید چه نوع روکشی می خواهید

زین ها را می توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد: زین هایی با کارایی بالا که کمترین رویه را دارند و زین های دارای روکش که نرم هستند.

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

زین هایی با کارایی بالا معمولا بلند و باریک هستند و رویه کمی دارند که باعث انتقال حداکثری نیرو و کاهش اصطکاک حین پدال زنی می شود. این نوع زین ها در دوچرخه های جاده، کوهستان و جهانگردی وجود دارند.

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

زین های دارای روکش معمولا پهن و نرم هستند و برای کاهش اثر دست اندازها طراحی شده اند. آنها اکثرا نوک کوتاهی دارند و معمولا در دوچرخه سواری های عمودی و تفریحی به کار می روند.

تصور نکنید که روکش زیاد همیشه خوب است. در بعضی مواقع باعث ناراحتی شما می شود و زمانی که کاملا در زین فرورفته اید به شما فشار وارد می کند.

روکش ها به طور کلی به دو نوع ژله ای و اسفنجی تقسیم می شوند.

روکش های ژله ای شکل بدنتان را می گیرند و راحت و نرم هستند. بیشتر دوچرخه سوارانی که عمودی می نشینند به دلیل راحتی فراوان این نوع روکش ها در دوچرخه سواری های عادی، از آنها استفاده می کنند. تنها ایرادشان این است که زودتر از روکش های اسفنجی فشرده می شوند.

روکش های اسفنجی انعطاف پذیر هستند و به حالت اول خود برمی گردند. دوچرخه سواران جاده این نوع روکش ها را انتخاب می کنند چون در کنار نرم بودن، نسبت به روکش های ژله ای  به دوچرخه سوار کمک بیشتری می کنند. برای دوچرخه سواری های طولانی، افرادی با وزن بیش از ۲۰۰ پوند یا افراد دارای استخوان بندی مناسب، روکش های اسفنجی سفت تر بهتر است، چون دیرتر از اسفنج های نرم و ژل فشرده می شوند.

بدون روکش: بعضی زین ها روکش ندارند و دارای رویه چرمی یا کتان هستند. شاید این نوع    زین ها زمانی که هنوز تازه هستند برای برخی دوچرخه سواران راحت نباشند اما با مرور زمان و دوچرخه سواری مداوم نرم تر می شوند و شکل بدنتان را می گیرند. بعضی از دوچرخه سواران عقیده دارند که به دوچرخه های بدون روکش بهتر عادت می کنند.

ویژگی مثبت دیگری که این نوع زین ها دارند این است که دیرتر گرم می شوند و برای دوچرخه سواری های طولانی و در محیط گرم عالی هستند. اگر با  زین های روکش دار راحت نیستید یا زین های ساده ی چرمی یا کتانی را بیشتر می پسندید، زین بدون روکش تهیه کنید.

تشک زین یک وسیله جانبی اختیاری است که می تواند روی تمام زین ها قرار گیرد و جایگزین روکش شود. با وجود نرمی و راحتی، مثل زین های روکش دار کنترل شده نیست و ممکن است در طول مسیر جابه جا شود. این مشکل در دوچرخه سواری های تفریحی وجود ندارد ولی در دوچرخه سواری های سریع و با مسافت زیاد به چشم می خورد. اگر شما نیز اینگونه دوچرخه سواری می کنید، یک شلوارک یا لباس زیر پد دار انتخاب بهتری می تواند باشد.

بین زینی با حفره میانی یا ساده کدام را ترجیح می دهید

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

بسیاری از زین ها طوری طراحی شده اند که از پرینیوم  شما محافظت می کنند – ناحیه ای بین استخوان های نشیمنگاه که تعداد زیادی عصب و رگ در آن وجود دارد. در این نوع زین ها ناحیه ی میانی برداشته می شود تا هم از فشار کاسته شود و هم باعث ایجاد جریان هوا و راحتی بیشتر در دوچرخه سواری های طولانی مدت گردد.  

 بدن هرکس با دیگری فرق دارد و فردی ممکن است با زین های دارای حفره احساس راحتی کند درحالیکه فرد دیگری  زین های روکش دار با فرورفتگی یا حتی بدون فرورفتگی را ترجیح       می دهد. این نوع زین ها برای کاهش فشار طراحی شده اند و برای زنان و مردان مناسب اند.

افرادی که به سختی با دوچرخه احساس راحتی می کنند، ممکن است حتی صندلی شکافته ای را معمولا از این REI . درنظر بگیرند که از روکش های کنار هم روی زینی بدون نوک ساخته شده اند  نوع زین ها  ندارد.

جنس زین مورد علاقه شما کدام است؟

زین ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که در وزن، انعطاف پذیری، مقاوت در شرایط آب و هوایی مختلف، قیمت و مدت زمان عادت به آنها تاثیر می گذارند. دو قسمت اصلی زین که باید به آن توجه کرد، رویه و پایه آن است.

رویه زین

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

زین های مصنوعی: بیشتر زین ها، از زین های اسفنجی گرفته تا ژله ای و روکش ها ،از مواد شیمیایی ساخته شده اند. این نوع زین ها سبک هستند ، نگه داری از آنها راحت است و برای عادت کردن به آنها نیازی نیست وقت صرف کنید. در نتیجه بسیاری از دوچرخه سوارها از آنها استفاده   می کنند.

زین های چرمی: بعضی دوچرخه ها یک رویه نازک چرمی را جایگزین رویه مصنوعی می کنند اما این دوجنس از خیلی جهات شبیه هم اند. هرچند بعضی از زین ها تنها از رویه چرمی ساخته   شده اند که کل زین را احاطه می کند. بعد از طی مسافت ۲۰۰ مایل به آنها عادت می کنید و چرم با شکل بدن و وزنتان هماهنگ می شود. مانند یک دستکش قدیمی بیسبال یا یک جفت کفش پیاده روی قابل اعتماد، ممکن است در اوایل استفاده از آن احساس ناراحتی کنید اما از نتیجه ی آن راضی خواهید بود. یکی از ایراد های چرم ضد آب نبودن آن است، و این به این معنی است که هرازگاهی باید آن را واکس بزنید. این کار از آن در برابر رطوبت و خشک شدن در اثر قرار گرفتن درمعرض UV (نور فرابنفش) محافظت می کند.

 نکته: قبل از واکس زدن و استفاده از ضدآب،   دستورالعمل آن را مطالعه کنید چون در بعضی از آنها استفاده از واکس توصیه نمی شود.

زین های کتان: دربسیاری از زین ها از کتان به عنوان رویه استفاده می شود. رویه های کتان حین پدال زنی خیلی کم جابه جا می شوند و کنترل و راحتی بیشتری را برای شما ایجاد می کنند. نکته ی مثبت دیگر آن این است که خیلی راحت تر از چرم می شود به آن عادت کرد.

پایه های زین

پایه های زین آن را به دوچرخه وصل می کنند. بسیاری از زین ها دو پایه ی موازی دارند که از نوک زین تا انتهای آن کشیده شده اند. لوله ی زین دوچرخه به پایه ها وصل شده است. تفاوت در جنس پایه ها منجر به تفاوت قیمت، وزن، مقاومت و انعطاف پذیری آنها می شود.

فولاد: فولاد محکم و قابل اعتماد اما سنگین است. اگر وزن یکی از دغدغه های شماست، بهتر است   جنس های دیگر را انتخاب کنید.

آلیاژ: آلیاژها، مانند آلیاژ کروم و مولیبدنم، به خاطر استحکامشان در ساخت پایه ها به کار می روند و از فولاد سبکتراند.

تیتانیم: تیتانیم سبک و محکم است و در کاهش لرزش ها عالی است اما گران است.

کربن: مانند تیتانیم وزن کمی دارد و می تواند جلوی لرزش را بگیرد، اما معمولا در زین های خیلی گران یافت می شود.

زینی با اندازه درست تهیه کنید

زین ها اندازه های متفاوتی دارند تا با گونه ها مختلف بدنی مطابقت کنند. برای پیدا کردن زینی با اندازه ی مناسب خود باید به پهنای آن و نحوه ی محافظت آن از استخوان های سرین ( نشیمنگاهی) توجه کنید. احتمالا شما دنبال زینی هستید که به اندازه ی کافی برای پشتیبانی از شما پهن باشد اما نه خیلی پهن که منجر به اصطکاک و سایش شود.

زین های زنانه و مردانه به گونه ای طراحی شده اند که با پهنای باسن و استخوان های نشیمنگاه مطابقت کنند و براساس تفاوت های معمول جنسیتی ساخته شده اند. هنگام خرید با صرفنظر از این که مردانه است یا زنانه، زینی را انتخاب کنید که کاملا مناسب بدنتان باشد.

شما می توانید پهنای استخوان های نشیمنگاهتان را اندازه بگیرید و اندازه ی زین مناسب خود را تخمین بزنید اما هیچ کاری بهتر از نشستن روی زین و امتحان کردن آن نیست.  پس اگر شما نمی دانید چه اندازه ای مناسب شماست، ما به شما پیشنهاد می کنیم به یک فروشگاه دوچرخه بروید و چند تا ازآنها را امتحان کنید. اگر دوچرخه تان همراهتان باشد، شاید به شما اجازه دهند زین را روی دوچرخه خود قرار داده و با آن دوری بزنید.

معمولا افراد به دنبال زینی هستند که به اندازه ی کافی برای پشتیبانی پهن باشد اما نه خیلی پهن که باعث اصطکاک و سایش شود.

از درست بودن تنظیم زین دوچرخه تان اطمینان حاصل کنید

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

قبل از اینکه یک زین جدید بخرید، ببینید زین قبلیتان به تنظیم احتیاج دارد یا نه ( یا زمانی که زین جدیدی می خرید، از مشکلات غیر ضروری اجتناب کنید.)

 ارتفاع زین: اگر زینتان خیلی بلند باشد، باعث می شود وزنتان را از قسمتی به قسمت دیگر جابه جا کنید ، که معمولا باعث ناراحتی در ناحیه پرینیم می شود. در دوچرخه های جاده و هیبریدی، اگر ارتفاع زین درست باشد، زمانی که پدال در پایین ترین حالت است پایتان باید کمی خمیدگی داشته باشد ( تقریبا ۸۰ الی ۹۰ درصد کشش کامل پا). برای بررسیاین موضوع، به یکی از دوستانتان بگویید دوچرخه را نگه دارد تا شما سوار آن شده و پدال را در پایین ترین موقعیت قرار دهید.

دوچرخه سواران کوهستانی این پوزیشن را برای مسیر های صاف و هموار در نظر می گیرند اما اگر مسیر طولانی یا  پر از دست انداز باشد، پوزیشن کوتاه تری را ترجیح می دهند. لوله ی زین قابل تنظیم که به شما اجازه می دهد با فشار یک دکمه ارتفاع آن را کم و زیاد کنید برای دوچرخه های کوهستانی کاملا ایده آل است.

جلو/عقب بودن زین: زمانی که پای راست شما در موقعیت ساعت ۳ است، زانوی شما باید با پای جلویی هم تراز باشد. اگر زانویتان خیلی جلو یا عقب باشد بهتر است  موقعیت زین خود را تنظیم کنید. کافی است پیچ تنظیم  زین را که در بالای لوله زین و پایین زین قرار دارد را شل کنید و زین را به جلو یا عقب هل بدید.

شیب زین: در بیشتر مواقع ، بهتر است زین موازی با زمین باشد . برای تنظیم شیب زین، پیچ آن را شل کنید و در موقعیتی که می خواهید قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی نحوه ی تنظیم زین و سایر قسمت های دوچرخه، مقاله ی ما با عنوان ” با تنظیم دوچرخه ، راحت تر دوچرخه سواری کنید” را مطالعه کنید.

نکاتی برای افزایش راحتی شما روی زین

حتی با داشتن زین مناسب، ناهمواری مسیر یا دوچرخه سواری به مدت طولانی ممکن است منجر به آسیب به پرینیم شود. پس برای یافتن راحت ترین زین ، بهتر است سبک دوچرخه سواری خود را با آن تطبیق دهید. به این منظور، کار های زیر را می توانید انجام دهید:

هر ده دقیقه یکبار به مدت چند ثانیه روی پدال ها بایستید.

زمانی که از روی دست انداز ها عبور می کنید، کمی بلند شوید و از پاهایتان به عنوان  ضربه گیر استفاده کنید.

دوچرخه ای کامل فنربندی شده تهیه کنید ( مخصوصا برای دوچرخه سواری کوهستانی) یا   لوله زین فنربندی شده بخرید ( در بعضی ازدوچرخه های تفریحی پیدا می شود).

شلوارک های دوچرخه سواری  پددار بپوشید. این شلوارک ها اصطکاک را کم می کنند، رطوبت را از بین می برند و باعث می شوند راحت تر از دست انداز ها عبور کنید.

سه عامل اصلی در انتخاب مناسب زین سهیم هستند

۱- جنسیت دوچرخه‌سوار

۲- نوع رشته

 ۳- اندازه‌ی لگن دوچرخه‌سوار


۱– تفاوت لگن زنان و مردان

تفاوت لگن زنان و مردان

لگن زن و مرد به دلیل تسهیل عمل زایمان در زن‌ها، با هم متفاوت است. فاصله‌ی بین استخوان‌های مردان در حالت نشسته بین ۶ تا ۱۶ سانتی‌متر و در خانم‌ها بین ۹ تا ۱۷ سانتی‌متر است. البته عرض استخوان زنان در زمان نشستن الزاماً از مردان بزرگ‌تر نیست، اما تفاوت‌های منحصربه‌فردی دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تفاوت لگن زنان و مردان

در تصویر بالا به‌وضوح تفاوت استخوان زن و مرد مشخص است. در تصویر سمت چپ که مربوط به مرد است در بخش A قوس استخوان pubic تیز و به‌سمت بالا کشیده شده و در تصویر سمت راست که مربوط به زن است قوس استخوان pubic پایین‌تر از مرد قرار گرفته که حدود دو سانتی‌متر تفاوت دارند و همچنین در بخش  B عرض، قوس و انحنای بیشتری در اسکلت زنان در مقابل مردان وجود دارد. با توجه این دو تفاوت در بین استخوان زن و مرد محدوده فشار بر روی نشیمنگاه زن و مرد متفاوت است.

pubic bone arch

بنابراین با داشتن قوس استخوان پایین‌تر درقسمت pubic، در زمان نشستن روی زین، فشار بیشتری بر محدوده‌ی پرینال perineal خانم‌ها وارد می‌شود. این موضوع حساسیت انتخاب زین مناسب در خانم‌ها را به مراتب بالاتر می‌برد.
این موضوع در رشته‌های تایم تریل و سه‌گانه برای خانم‌ها باعث اختلال «فشار بر لابیای (لب‌های داخلی حول واژن)» می‌شود که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با این عارضه آموزش «معایب و مضرات دوچرخه‌سواری» را مطالعه نمایید.

*پرینال (perineal یا perianal): ناحیه‌ی بین واژن و مقعد در زنان و بین آلت‌تناسلی و مقعد در مردان را ناحیه‌ی پرینال می‌نامند.

دریافتیم که در لگن زنان و مردان تفاوت‌های مهمی وجود دارد. باید در زمان انتخاب زین به زنانه و مردانه بودن آن توجه کنید. البته در بعضی از مدل‌ها زین مردانه و زنانه یک طراحی دارد. البته منظورمان زین‌های ارزان‌قیمت نیست.


۲- اهمیت رشته‌ی دوچرخه‌سواری در انتخاب زین

اهمیت رشته‌ی دوچرخه‌سواری در انتخاب زین

قوس پایین استخوان لگن وظیفه‌ی تحمل وزن را دارند اما هرچقدر حالت دوچرخه‌سوار به‌سمت جلو متمایل شود، فشار از بخش پایینی قوس استخوان لگن به بخش داخلی قوس استخوان pubic منتقل می‌شود. این موضوع مشکلی اساسی است؛ چراکه هرچه فشار وزن به داخل قوس منتقل شود به ناحیه‌ی عصبی پرینال perineal فشار بیشتری وارد می‌کند و این موضوع به‌هیچ‌عنوان خوب نخواهد بود به تصویر بالا توجه کنید در پوزیشن دوچرخه های شهری کمترین فشار به منطقه پرینال وارد میشود و هر چه دوچرخه سواری پوزیشن خمیده و به سمت جلو داشته باشد این فشار بیشتر می شود. این فشار به ترتیت در رشته های کوهستان، جاده و تایم تریل تصاعدی بیشتر می شود. و نکته‌ی حائز‌اهمیت بعدی، پایین‌بودن قوس استخوان pubic در زنان است که معنایش این است که در پوزیشن‌های خم‌شده برای رشته‌های تایم تریل و کورسی فشار بیشتری به ناحیه‌ی عصبی پرینال perineal زنان وارد می‌شود.

زین‌های مدرن و طبی جدید در بخش دماغه پهنای بیشتری نسب به زین‌های کلاسیک دارند. این طراحی فشار وارده را در پوزیشن های روبه‌جلو نظیر رشته‌ی تایم تریل به‌مراتب کاهش می‌دهد.

زین‌های دوچرخه برای رشته‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند که طراحی آن‌ها با درنظرگرفتن پوزیشن دوچرخه‌سوار، تغییر می‌کند. برای مثال زین دوچرخه‌ی شهری با دوچرخه‌ی کوهستان، کورسی و یا تایم تریل کاملاً متفاوت است. بنابراین زینی را باید انتخاب کنید که برای رشته‌ی مورد ‌استفاده‌ی شما طراحی شده باشد.


3- اندازه‌گرفتن سایز لگن

اندازه‌گرفتن سایز لگن

اندازه‌گرفتن سایز لگن

اندازه‌گرفتن سایز لگن

به‌دست‌آوردن سایز لگن یکی از بخش‌های مهم در انتخاب سایز زین مناسب است. برای به‌دست‌آوردن سایز لگن چندین راه وجود دارد. دقیق‌ترین روش، اسکن‌های حرارتی  هستند که علاوه بر سایز لگن بخش‌هایی از نشیمن‌گاه که فشار بیشتر و یا کمتری را روی زین وارد می‌کند را هم محاسبه می‌کند و بعد آن مدل های مرکبی و فومی و مدل های اینچنین دیگر  که با نشستن روی دستگاه سایز لگن  که در تصویر بالا مشاهده می کنید مشخص میشود هستند. در حال حاضر این اسکن‌ها حرارتی در ایران وجود ندارند و بعضی از مدل های فومی و مرکبی به تازگی بصورت انگشت شمار وارد ایران شده است اما روش‌های ساده‌ی دیگری وجود دارد که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید سایز لگن را به‌دست آورید.

اندازه‌گرفتن سایز لگن

راحت‌ترین روش کلاسیکی که می‌توانید از آن بهره ببرید استفاده از یک کارتن مقوا، یک صندلی و نیمکت است و البته یک خودکار. روش کار به این شکل است شما باید مطابق تصویر روی این کارتن مقوایی بنشینید تا جای استخوان نشیمن‌گاهتان روی کارتن بیفتد تا به به‌وسیله‌ی گودی که روی نشیمن‌گاه به‌وجود آمده سایز محل نشیمن‌گاه لگن را محاسبه نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل را به ترتیب بررسی نماییم.

اندازه‌گرفتن سایز لگن

باید کارتن مقوایی را روی صندلی قرار دهید و سپس روی آن بنشینید. توجه کنید که بهتر است زیر پای خود یک نیمکت کوچک قرار دهید تا عضلات سرینی کشیده شده و استخوان‌های لگن فشار بهتری را روی کارتن مقوایی وارد کنند. در انجام این مرحله و کشیده شدن عضلات سرینی متوجه فشار روی بخش پایین استخوان لگن خواهید شد این همان مرحله ای است که استخوان لگن کارتون مقوایی  را فرورفته می کند. سپس از روی صندلی بلند شوید و جای فرورفتگی که روی کارتن مقوایی ایجاد شده است را علامت بزنید. حال باید با خطکش مرکز رو فرورفتگی را سایز کنید. این همان سایز محل نشیمنگاه استخوان لگن است که برای انتخاب زین به آن نیاز داریم.

روش دوم:

حوله‌ای بردارید و یک طرف آن را خیس نمایید. طرفی که خیس است را روی صندلی بگذارید. حال یک ورق کاغذ را روی حوله قرار دهید و مطابق روش اول روی صندلی بنشینید. در این روش فشار واردشده‌ی بخش نشیمن‌گاه استخوان لگن، کاغذ را به حوله فشرده می‌کند و نم و خیسی پشت حوله را به خود می‌گیرد و محل نشیمن‌گاه استخوان لگن خیس می‌شود و می‌توانید به‌وسیله‌ی ماژیک دور محل خیس را خط بکشید و مرکز آن را علامت زده و آن را با خط‌کش سایز کنید. با این روش هم می‌توانید سایز نشیمن‌گاه استخوان لگن را محاسبه کنید.

اندازه‌گرفتن سایز لگن

اندازه‌گرفتن سایز لگن

اگر برای نوبت اول به نتیجه نرسیدید نگران نباشید، پس از چند بار تمرین روش صحیح انجام این روش‌ها را به‌ دست خواهید آورد.
حال که سایز استخوان نشیمن‌گاهتان را به‌دست آوردید باید زین مناسب خود را پیدا نمایید.برای بدست آوردن سایز مناسب زین می بایست سایز بدست آمده محل نشیمنگاه لگن خود را برای دوچرخه شهری +4 در دوچرخه هیبرید +3 در دوچرخه کوهستان +2 و در دوچرخه کورسی +1 و در دوچرخه تایم تریل +0 نمایید.

برای مثال اگر سایز استخوان نشیمن‌گاه شما ۱۵ سانتیمتر است برای انتخاب زین دوچرخه کوهستان باید زینی را انتخاب نمایید که عرض بخش بزرگ آن ۱۷ سانتیمتر باشد. به عبارتی باید از هر طرف یک سانتی‌متر از استخوان نشیمن‌گاه شما بزرگ‌تر باشد.

دوچرخه شهری: 15+4=19

دوچرخه هیبرید: 15+3=18

دوچرخه کوهستان: 15+2=17

دوچرخه جاده: 15+1=16

دوچرخه تایم تریل: 15+0=15


تفاوت زین های کلاسیک و مدرن

تفاوت زین های کلاسیک و مدرن

در زین های کلاسیک و قدیمی زین ها باریک تر و قوس بیشتری دارند این موضوع باعث می شود که قوس استخوان pubic بصورت کامل داخل زین فرو برود و فشار زیادی را به منطقه پرینال در زنان و مردان وارد کند.

تفاوت زین های کلاسیک و مدرن

زین های جدید و طبی  سطح مقطع فاف تری دارند و در وسط زین ها یا فرورفتگی و یا حفره ای وجود دارد که باعث میشود فشار از منطقه پرینال برداشته شود.


نتیجه‌گیری

تفاوت زین های کلاسیک و مدرن

بنابراین برای‌ انتخاب زین مناسب ابتدا باید به زنانه و مردانه بودن آن توجه داشته باشیم چراکه شکل لگن زن و مرد کاملاً متفاوت هستند؛ البته این نکته را هم بدانیم که بعضی از زین‌های طبی جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم مردان و هم زنان می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. از نمونه‌های این سبک زین می‌توان از SQlab نام برد. سپس بعد از زنانه و مردانه بودن زین باید به سبک دوچرخه‌سواری توجه داشت زیرا فرم قرارگیری روی زین در سبک‌های دوچرخه‌ی کوهستان، جاده و شهری و مابقی رشته‌ها با هم تفاوت دارد و این موضوع توسط شرکت‌های سازنده‌ی زین به‌صورت واضح معرفی شده است که کدام سری از زین‌ها برای کدام رشته‌ها مناسب هستند. در مرحله‌ی آخر باید سایز بخش نشیمن‌گاه استخوان لگن را مطابق آموزش محاسبه نمایید. و سایز زین مناسب خود را انتخاب نمایید.
ما در مجله‌ی دوچرخه و طبیعت امیدواریم این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد. اگر سؤالی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام بفرمایید. کارشناسان مجله‌ی دوچرخه و طبیعت تا حد امکان سؤالات شما را پاسخ خواهند داد. در پایان اگر این آموزش برایتان مفید بوده آن را به دوستانتان معرفی نمایید تا با آگاهی بیشتری بتوانیم از دوچرخه بهره ببریم.

مطالب آموزشی مرتبط:

راهنما جامع خرید زین دوچرخه (صندلی دوچرخه)

راهنما جامع خرید زین دوچرخه (صندلی دوچرخه)

خرید زین یا به عبارتی صندلی دوچرخه کمی دلهره به همراه خواهد داشت. زیرا که انتخاب های فراوانی در بازار هست و مدل‌های بسیار متنوعی موجود اند. بی تردید انتخاب نمودن بین این همه نوع و طرح کاری بسیار سختی خواهد بود.....

راهنما جامع خرید زین دوچرخه (صندلی دوچرخه)

   محصولات مشابه